Thema Versterking eigen kracht
Doel 1: Inwoners zijn zelfredzaam en hebben grip op hun leven
Wat gaan we daarvoor doen? | ||
1. | Investeren in taal- en digitale vaardigheidsactiviteiten voor jongeren en volwassenen (NT1 en NT2) om deze basisvaardigheden te bevorderen. We gebruiken daarbij de uitkomsten van de evaluatie die eind 2021/begin 2022 wordt uitgevoerd als nulmeting. | |
2. | Per 1 januari 2022 wordt de gemeente weer regievoerder voor de inburgering. Vanaf dat moment is het onze taak bij elke inburgeraar een brede intake af te nemen en een Persoonlijk Integratie en Participatieplan op te stellen en een passend inburgeringsaanbod te bieden aan asielstatushouders. Daarnaast blijven we (zoals in het huidige stelsel) verantwoordelijk voor het (laten) aanbieden van maatschappelijke begeleiding, het Participatieverklaringstraject en statushouders die een bijstandsuitkering hebben naar werk te begeleiden net zoals andere inwoners. | |
3. | We houden de laagdrempelige algemene voorzieningen op het gebied van ontmoeting, samen eten, maatjes, vervoer, netwerkversterking, informatie en advies op peil om zo het zo lang mogelijk zelfstandig thuis wonen te faciliteren. | |
4. | We maken resultaatgerichte afspraken met Enik Recovery College Nieuwegein (zelfhulphuis voor inwoners met een GGZ achtergrond) over rol, taak en programma dat aansluit bij het lokale ontwikkelplan MOBW (Maatschappelijke Opvang & Beschermd Wonen). | |
5. | We bevorderen de inzet van ervaringsdeskundigheid als onderdeel van de begeleiding aan mensen met een psychische kwetsbaarheid in het gebiedsgerichte werken GGZ. | |
6. | Voor alle schoollocaties maken we een concreet plan voor vernieuwbouw of nieuwbouw van de schoolgebouwen. De eindrapportage hierover wordt aan de raad aangeboden, na besluitvorming kan worden gestart met de gefaseerde realisatie. | |
7. | De scholen in Doorslag en Batau Noord maken onderdeel uit van de hier bovengenoemde eindrapportage over (ver)nieuwbouw, maar voor deze locaties wordt ook een voorlopig ontwerp gemaakt. Voor de locatie Doorslag wordt tevens een definitief ontwerp gemaakt en starten we een Europese aanbesteding voor realisatie. | |
8. | Als de aankoop van de grond voor de locatie van nieuwbouw van het kindcentrum en de sportvoorziening in Vreeswijk rond is (naar verwachting begin 2022), wordt hiervoor een plan ontwikkeld, in combinatie met woningbouw. De nu aanwezige functies krijgen een alternatieve locatie. | |
9. | Vanwege de woningbouw in Rijnhuizen is realisatie van een kindcentrum daar ook nodig. Inmiddels hebben wij via de Wet Voorkeursrecht Gemeenten het voorkeursrecht op een locatie in Rijnhuizen gevestigd. De raad krijgt een voorstel voorgelegd voor realisatie van een kindcentrum op deze locatie. | |
10. | We maken een uitvoeringsplan om concreet invulling te geven aan het Lokaal Preventieplan en het Lokale Gezondheidsbeleid. | |
11. | Vanuit de samenwerking met JOGG maken we een plan van aanpak op ‘gezonde jeugd, gezonde toekomst’. We maken daar tevens gebruik van de mogelijkheid die het programma Gezonde School biedt. | |
12. | We maken een lokaal hitteplan om goed voorbereid te zijn op de effecten van de steeds warmere zomers op onze kwetsbare inwoners. | |
13. | We voegen interventies toe aan het Preventiebudget van de collectieve ziektekostenverzekering voor minima. |
Doel 2: Inwoners zetten zich in voor elkaar
Wat gaan we daarvoor doen? | |
1. | In samenwerking met Provincie Utrecht en het Vrijwilligershuis Nieuwegein faciliteren we de oprichting van een Wijkbus Vreeswijk voor inwoners gereden door vrijwilligers als pilot. Een Wijkbus die gedurende de pilotperiode van 2 jaar maar bij succes ook daarna voorziet in herstel van een directe OV-verbinding tussen Vreeswijk en het centrum van Nieuwegein (City Plaza en het Antonius Ziekenhuis). |
2. | We inventariseren het aanbod van lokale vrijwillige vervoersinitiatieven in Nieuwegein, onderzoeken hoe zij bijdragen aan de gemeentelijke sociale en mobiliteitsdoelen en formuleren beleid over de gemeentelijke rol ten opzichte van deze initiatieven. Waar nodig passen we ons subsidiebeleid hierop aan. |
3. | Tussen 2021 en 2024 wordt uitvoering gegeven aan de Meerjarenopgave (MJO) Welzijn waarbij we bijzondere aandacht hebben voor de onderdelen: versterken inwonersinitiatieven, sociale cohesie, samenwerken in de stad en de positie van de buurtpleinen in de wijk. In 2022 ligt de prioriteit op het versterken van inwonersinitiatieven en het verbeteren van samenwerken in de stad. |
4. | Met inzet van eigen kracht centrales en uitgaande van de behoefte van inwoners met een GGZ achtergrond, versterken wij hun netwerken en kijken we hoe de buurt ook een bijdrage kan leveren aan de zelfredzaamheid van deze inwoners. |
Doel 3: Inwoners vinden de weg naar informatie, ondersteuning en hulp op alle levensterreinen
Wat gaan we daarvoor doen? | |
1. | Op basis van een aantal in 2021 gehouden strategiesessies is de nieuwe koers van de sociale kaart uitgestippeld. Hier bouwen wij in 2022 op voort. |
2. | Vroegsignalering en preventie maken onderdeel uit van de samenwerkingsagenda van het project integrale gebiedsgerichte samenwerking GGZ. Er worden concrete samenwerkingsafspraken gemaakt tussen in – en formele partijen over het melden van signalen van zorg en/ of overlast gevende situaties. |
3. | We geven in onze lokale communicatiekanalen aandacht aan huiselijk geweld en kindermishandeling, en het meldpunt Veilig Thuis. We blijven het gebruik van de meldcode stimuleren door het te agenderen in reguliere overleggen met professionals en vrijwilligers. |
4. | We vergroten het bereik van de minimaregelingen door de uitvoering van de aanpak ‘Armoedebeleid: Aanpak en uitvoering communicatiestrategie’. Via deze aanpak worden voor 2022 nieuwe accenten gelegd op het verlagen van de drempel voor inwoners om deze minimaregelingen aan te vragen. |
5. | We attenderen ondernemers en zzp’ers op ondersteuningsmogelijkheden om rond te komen. Per 1 oktober 2021 zijn de meeste ondersteuningspakketten voor corona vanuit de Rijksoverheid gestopt. Hierdoor zullen naar verwachting meer ondernemers (waaronder zzp’ers) aanspraak maken op onze minimaregelingen. We zetten ons specifiek in om deze nieuwe doelgroepen tijdig te bereiken door vroegsignalering en bewegwijzering naar hulp. |
Doel 4: Inwoners met een beperking doen meer mee
Wat gaan we daarvoor doen? | |
1. | Samen met andere Utrechtse gemeenten richten we een samenwerkingsorganisatie in voor de inkoop en het contractbeheer van de nieuwe maatwerkvoorziening sociaal recreatief Wmo-vervoer per 2024. Een maatwerkvoorziening die inwoners met een mobiliteitsbeperking ondersteunt bij het zo zelfredzaam mogelijk verplaatsen en daarmee participeren in de samenleving. |
2. | We starten samen met andere Utrechtse gemeenten met (de voorbereiding van) de inkoop van de nieuwe maatwerkvoorziening sociaal recreatief Wmo-vervoer via een Europese aanbesteding. Hierbij betrekken we de adviesraad sociaal domein/inwoners die op dit moment al gebruik maken van de maatwerkvoorziening Wmo-vervoer en de uitkomsten van het in 2021 gehouden klanttevredenheidsonderzoek Regiotaxi Utrecht. |
3. | De huidige recreatieve vormen van de maatvoorziening dagbesteding brengen we onder in de algemene voorziening in de wijk. Inclusie is leidend en we gaan uit van een mix van doelgroepen en interesses van inwoners. De specialistische dagbesteding voor een kleinere en meer kwetsbare doelgroep blijft bestaan als maatwerkvoorziening. |
4. | Inwoners met een (arbeids)beperking kunnen via het werkteam geactiveerd worden. Arbeidsmatige activering wordt ingezet bij mensen met een beperking als eerste stap naar (on)betaald werk. |
5. | De participatiecoach maakt onderdeel uit van het werkteam en zorgt ervoor dat inwoners met een (arbeids)beperking worden geactiveerd richting (on)betaald werk. |
6. | We brengen in kaart welke voorzieningen er zijn voor mensen met dementie en hun mantelzorgers. Hierbij brengen we in beeld waar verbeterpunten liggen om mensen met dementie zo lang mogelijk thuis te kunnen laten wonen. We maken een plan van aanpak. |
Doel 5: Inwoners met een bijstandsuitkering vinden (on)betaald werk
Wat gaan we daarvoor doen? | |
1. | Inwoners die langer dan een half jaar werkloos zijn, een arbeidsbeperking hebben en/of meervoudige problematiek hebben, ondersteunen we in het lokale werkteam naar betaald werk, garantiebaan, beschut werk of arbeidsmatige activering. |
2. | In samenwerking met lokale ondernemers, zorgaanbieders en scholen bieden we een divers palet aan werkervaringsplaatsen en (leer-/werk)trajecten die inwoners helpen om stappen te zetten op de participatieladder. We houden inwoners in beeld en blijven in gesprek over de mogelijkheden die zij hebben.Doel is werk en actief deelnemen aan de samenleving. We bouwen hierin de samenwerking tussen WIL, Geynwijs en andere partners in het sociaal domein verder uit voor integrale ondersteuning aan inwoners. |
3. | Inwoners die werkfit zijn en een bijstandsuitkering aanvragen bemiddelen we in het regionaal matchingsteam van WIL zo snel mogelijk naar betaald werk. |
4. | De ontwikkeling naar een meer lokale, ontschotte ondersteuning van inwoners naar werk heeft consequenties voor de organisatie, opdracht en financiering van WIL. In 2022 geven we het nieuwe opdrachtgeverschap aan WIL vorm (WIL 3.0), op basis van het raadsbesluit d.d. november 2021 over de evaluatie van de innovatieagenda WIL-gemeenten. |
5. | In het kader van de Regiodeal Vitale Wijken zetten we in de wijk Batau extra in op bevorderen van participatie en bestrijden van armoede, in samenhang met gezondheid, veiligheid en woonomgeving. |
Doel 6: Jeugdigen en ouders worden gestimuleerd om zelf en met elkaar oplossingen te vinden
Wat gaan we daarvoor doen? | |
1. | We zetten in op preventie door het versterken van de pedagogische basisinfrastructuur, met een focus op het opvoeden en opgroeien van jeugdigen. We richten ons vooral op het voorkomen van (zware) psychische problemen bij jeugdigen met extra aandacht voor de gevolgen door de Coronacrisis en echtscheidingsproblematiek ouders. Dit wordt in samenhang met de meerjarenopgave welzijn vormgegeven met onze partners in de stad met o.a. jongerenwerk (MOvactor) en groepswerk (Santé). Extra inzet vindt plaats in samenhang met het Nationaal Programma Onderwijs (zie hieronder). Daarnaast richten we ons op de aansluiting van het onderwijs (met name MBO) op de arbeidsmarkt voor het realiseren van voldoende relevante stageplaatsen en een goede doorstroom van studenten naar het Nieuwegeinse bedrijfsleven. |
2. | We voeren de in 2021 opgestelde plannen met betrekking tot het Nationaal Programma Onderwijs uit. We doen dit samen met het onderwijs (besturen en samenwerkingsverbanden), de kinderopvang en andere maatschappelijke partners. Voor de doelgroep 12-18 jaar doen we dit deels met de regiogemeenten vanwege het grensverkeer van leerlingen in het voortgezet onderwijs. Hiermee werken we aan achterstanden op cognitief, executief, sociaal en emotioneel vlak (waaronder thuiszitten en vrijstellingen) en tegelijkertijd aan meer gelijke kansen in het onderwijs. |
3. | Vanuit het landelijk beschikbaar gestelde budget ‘onderwijskansenbeleid’ blijven wij inzetten op het verminderen van (dreigende) (taal)achterstanden van kinderen en hun ouders. Hierdoor verwerven kinderen een betere startpositie in de samenleving en zijn ouders beter in staat hun kinderen te ondersteunen in hun schoolloopbaan. In de gebieden in Nieuwegein waar de achterstanden het grootst zijn, zetten we hier extra op in. Extra aandacht hebben we hierbij voor achterstanden die door de coronacrisis zijn vergroot. |
4. | We voeren de ‘week van de opvoeding’ samen met lokale partners voor het derde, achtereenvolgende jaar uit en evalueren deze 3 jaren om te bepalen of deze week structureel voortgezet gaat worden. Preventief aanbod voor ouders staat in deze week centraal. |
5. | We bouwen verder samen met Geynwijs, Kinderopvang, JGZ, Onderwijs aan de preventieve inzet en vroegsignalering van het jonge kind (huisbezoeken kwetsbare ouders, VoorZorg, samenwerking partners). |
Doel 7: Nieuwegein is een inclusieve gemeente, iedereen heeft en voelt de ruimte om te zijn wie hij is
Wat gaan we daarvoor doen? | |
1. | Ook in 2022 werken we aan het expliciet maken dat Nieuwegein een inclusieve stad is. Dit doen we mede vanuit de Meerjarenopgave Welzijn. In onze communicatie en andere uitingen benutten we mogelijkheden om verder expliciet te maken dat Nieuwegein een inclusieve stad is. |
2. | De regenboogagenda (de uitwerking van het lokaal regenboogbeleid ter bevordering van de sociale acceptatie, veiligheid en zichtbaarheid van LHBTIQ-personen) wordt in 2022 - in samenwerking met de lokale belangenbehartigers - verder geïmplementeerd. Van daaruit geven we verder invulling aan een breder beleidsvoornemen inclusie. |
3. | We pakken het thema acceptatie in de wijk, in samenhang met het regio Lekstroom communicatieplan, weer op en zetten in op:
Het veilig en in verbinding met elkaar kan leven in de buurt. |
Thema Ondersteuning
Doel 1: Mantelzorgers kunnen hun taak aan
Wat gaan we daarvoor doen? | |
1. | We onderzoeken in samenwerking met het Steunpunt Mantelzorg de mogelijkheden om mantelzorgers verder te ondersteunen. Dit mondt uit in een plan van aanpak. |
2. | Wij gaan wij door met het onderzoeken van de mogelijkheid om een respijthuis in Nieuwegein te realiseren en nemen hierover een besluit. |
Doel 2: Vrijwilligers worden goed met maatwerk ondersteund
Wat gaan we daarvoor doen? | |
1. | De taken van het Vrijwilligershuis worden nu uitgevoerd door medewerkers van SantéPartners. We gaan inventariseren welke verdere ondersteuningsbehoefte er is bij vrijwilligers in de stad en geven aan hoe we daar op in willen/kunnen spelen. |
Doel 3: Als vanuit het eigen netwerk onvoldoende hulp beschikbaar is, zijn passende ondersteuning en hulpmiddelen beschikbaar
Wat gaan we daarvoor doen? | |
1. | De experimenten rondom integraal persoonsgebonden (IPGB) zorg en integrale zorgarrangementen zijn vanwege de complexiteit verlengd tot 2023. Deze experimenten moeten als deze succesvol zijn, uiteindelijk leiden tot de daadwerkelijke invoering van een IPGB. Samen met de andere deelnemende gemeenten wordt in overleg met het ministerie nagegaan op welke wijze het experiment versterkt kan worden voortgezet. |
2. | We kopen met de Lekstroomgemeenten de jeugdhulp in voor 2023 en verder, binnen de kaders van de Inkoopstrategie 2022. De transformatiedoelen zijn in de inkoopstrategie verwerkt als ontwikkelopgaven. De ontwikkelopgaven vragen een andere manier van denken en handelen op uitvoerend, beleids- en |
3. | Sinds de zomer van 2019 werken we aan het project ‘grip op jeugdhulp’. Ondanks de afvlakkende stijging van de kosten, blijven we ons hiervoor inspannent. Regionaal wordt ingezet op het versterken van de data(analyse) door de Regionale Backoffice Lekstroom, het versterken van het relatiebeheer van de grootste aanbieders, de zorgcoördinatie en het voorkomen van gestapelde zorg. Naast de regionale inzet zet Nieuwegein zich in vanuit de driehoek Geynwijs, beleid en financiën/RBL. Aanbevelingen vanuit het rekenkameronderzoek ‘Effectief Jeugdbeleid’ (najaar 2021) worden opgepakt in 2022. |
4. | We volgen landelijke en (boven)regionale ontwikkelingen over passend onderwijs in relatie tot jeugdhulp en vertalen deze naar de ontwikkeling van Onderwijs-Zorg-Arrangementen in het regulier en speciaal onderwijs binnen en buiten Nieuwegein. Zorg in onderwijstijd is tevens één van de pijlers in de Inkoopstrategie 2022. |
5. | Samen met het onderwijs komen tot een gezamenlijke bovenregionale zorgstructuur voor MBO-studenten waar de Nieuwegeinse ROC-vestigingen deel van uitmaken. |
Doel 4: Voorkomen dat jeugdigen in zware en langdurige, intensieve hulp (ver van huis) komen die vaak een grote impact heeft op het leven van kinderen en jongeren en hun ouders/verzorgers
Wat gaan we daarvoor doen? | |
1. | We vervolgen onze inzet op de bovenregionale koers ‘transformatie essentiële functies’ en werken regionaal aan een ketenaanpak. Met de bovenregionale aanbieder Yeph op residentiële jeugdhulpvoorzieningen (essentiële functies) zetten we (boven)regionaal in op verdere transformatie om de vraag naar deze zware vorm van jeugdhulp te voorkomen. Landelijke specifieke uitkeringen dragen hieraan bij die vanuit het rijk om bovenregionale inzet vragen. |
2. | Doorbraken van vastgelopen jeugdhulpcasussen worden gerealiseerd aan de ROEL-tafel (Regionaal Omdenk- en Expertteam Lekstroom) of (via ROEL) door het expertisenetwerk Utrecht-Flevoland. Er zijn diverse aanbieders verbonden aan ROEL en het expertisenetwerk. |
3. | Een goede overgang voor jongeren richting volwassenheid vraagt aandacht op het moment dat zij 18 jaar worden voor de jongeren en hun ouders. Binnen de nieuwe inkoop gaat onze aandacht naar jongeren in jeugdhulp en wat er voor hen verandert en hoe wij de overgang naar zelfstandigheid zo soepel mogelijk kunnen laten verlopen. Het toekomstgericht werken (binnen de uitvoering) zal zich hierop richten dat zijn plek in de nieuwe inkoop zal krijgen. |
4. | We gaan in regionaal verband ketenpartners, van welzijnspartners tot en met jeugdhulpaanbieders, in gesprek over wat er op preventie en ondersteuning meer nodig is om escalatie bij scheidingen te voorkomen. |
5. | We voeren een verkenning uit naar sexting en mensenhandel. In welke mate speelt dit in Nieuwegein en wat kunnen wij daar eventueel tegen doen? |
6. | Om jonge aanwas in de (jeugd)criminaliteit te beperken wordt (extra) straathoekwerk ingezet. Met jeugdigen die de sprong naar criminaliteit (dreigen te) maken wordt in gesprek gegaan om ze een ander perspectief te bieden. |
Doel 5: Onze inwoners met een beperking of een tijdelijke problematiek kunnen met passende ondersteuning zo zelfstandig mogelijk in de stad (blijven) wonen(nieuw)
Wat gaan we daarvoor doen? | |
1. | Jeugdigen rond 18 jaar die uitstromen uit jeugdhulp met verblijf ondersteunen in toegroeien naar zelfstandig wonen in de stad, door al tijdens het verblijf samen met de jongere een toekomstplan op te stellen en passende uitstroomplekken te creëren. |
Thema Bescherming
Doel 1: Inwoners met verward gedrag worden indien nodig beschermd tegen zichzelf als ze niet voor zichzelf kunnen zorgen. En zo nodig tegen anderen.
Wat gaan we daarvoor doen? | |
1. | We borgen de integrale gebiedsgerichte samenwerking GGZ op basis van een gemeenschappelijke samenwerkingsagenda waarin afspraken worden gemaakt over vroegsignalering en de regiefunctie. |
2. | Inzet op versnelling van de jeugdbeschermingsketen. Naast (boven)regionale inzet experimenteren met de inzet vanuit Geynwijs in de preventieve jeugdbescherming, nu uitgevoerd door Samen Veilig Midden-Nederland. |
Doel 2: De meest kwetsbare jeugdigen die op zware hulp aangewezen zijn, kunnen thuis of zo dicht bij huis als mogelijk op ondersteuning rekenen
Wat gaan we daarvoor doen? | |
1. | Zie diverse activiteiten onder doel 4 van het thema Ondersteuning. |
2. | Zie activiteit 3 onder doel 3 van het thema Versterking Eigen Kracht. |