Thema | Rekening 2020 | Begroting 2021 | Begroting 2022 | Begroting 2023 | Begroting 2024 | Begroting 2025 |
---|---|---|---|---|---|---|
Bescherming | 2.412 | 2.395 | 2.489 | 2.557 | 2.633 | 2.683 |
Ondersteuning | 61.537 | 56.825 | 57.686 | 58.479 | 59.122 | 59.690 |
Transformatieagenda | 1.542 | 852 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Versterking eigen kracht | 11.390 | 13.568 | 12.456 | 12.582 | 12.270 | 12.435 |
Totaal lasten | 76.881 | 73.640 | 72.631 | 73.618 | 74.025 | 74.807 |
Bescherming | - | - | - | - | ||
---|---|---|---|---|---|---|
Ondersteuning | 27.184 | 19.792 | 19.684 | 20.406 | 20.594 | 20.800 |
Transformatieagenda | 34 | - | - | - | ||
Versterking eigen kracht | 2.445 | 2.999 | 3.043 | 3.030 | 2.714 | 2.729 |
Totaal baten | 29.663 | 22.791 | 22.726 | 23.436 | 23.308 | 23.529 |
Saldo van lasten en baten | -47.217 | -50.850 | -49.904 | -50.181 | -50.717 | -51.279 |
---|
Storting in reserves | 150 | - | - | - | - | - |
---|---|---|---|---|---|---|
Onttrekking aan reserves | 1.623 | 258 | 49 | 12 | 12 | 12 |
Totaal van het programma | -45.744 | -50.592 | -49.856 | -50.169 | -50.705 | -51.267 |
---|
Thema Versterking eigen kracht
Gezondheid
Product | Gezondheid | |||||
---|---|---|---|---|---|---|
Rekening 2020 | Begroting 2021 | Begroting 2022 | Begroting 2023 | Begroting 2024 | Begroting 2025 | |
Lasten | 1.982 | 2.138 | 2.187 | 2.229 | 2.267 | 2.313 |
Baten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Saldo | -1.982 | -2.138 | -2.187 | -2.229 | -2.267 | -2.313 |
De begroting 2022 van de GGDrU is vooralsnog beleidsarm opgesteld en verhoogd met de cao-effecten en loon- en prijsstijging. De totale begroting bedraagt € 2.260.000. Hiervan wordt € 113.400 verantwoord binnen Onderwijs (VVE en Inspecties kinderopvang) en € 85.000 binnen Maatwerkvoorziening 18+ (Meldpunt advies en bezorgd).
In de 1 e begrotingswijziging 2022 van de GGDrU worden diverse aanpassingen verwacht, de effecten daarvan kunnen nu nog niet worden ingeschat. Daarnaast zijn de structureel toegekende Rijksmiddelen uit de meicirculaire 2021 voor het Rijksvaccinatieprogramma meningokokken en prenataal onderzoek, totaal € 35.000, toegevoegd aan de budgetten.
Tenslotte zijn de kosten GGZ-preventie van € 34.000 opgenomen in dit product.
Monitoring en onderzoek
Product | Monitoring en onderzoek | |||||
---|---|---|---|---|---|---|
Rekening 2020 | Begroting 2021 | Begroting 2022 | Begroting 2023 | Begroting 2024 | Begroting 2025 | |
Lasten | 0 | 142 | 182 | 182 | 182 | 182 |
Baten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Saldo | 0 | -142 | -182 | -182 | -182 | -182 |
Door temporisering van activiteiten is in 2021 eenmalig het budget voor dit product me t € 30.000 neerwaarts bijgesteld. Vanaf 2022 is € 10.000 beschikbaar als financiële bijdrage van de gemeente Nieuwegein aan de Health Hub Utrecht.
Onderwijs
Product | Onderwijs | |||||
---|---|---|---|---|---|---|
Rekening 2020 | Begroting 2021 | Begroting 2022 | Begroting 2023 | Begroting 2024 | Begroting 2025 | |
Lasten | 3.676 | 5.274 | 4.226 | 4.191 | 4.171 | 4.183 |
Baten | -2.144 | -2.682 | -2.726 | -2.713 | -2.714 | -2.729 |
Saldo | -1.533 | -2.592 | -1.500 | -1.477 | -1.457 | -1.455 |
De begroting voor 2022 van de Regionale administratie, Leerplicht, RMC en het Jongerenloket is als gevolg van diverse ontwikkelingen geactualiseerd. Eén van de ontwikkelingen is dat het Jongerenloket vanaf 2022 nu structureel wordt geborgd binnen de Lekstroomregio. De structurele uitgaven vanaf 2022 voor de gemeente Nieuwegein worden opgevangen binnen het budget Innovatiebudget Jeugd. Binnen de exploitatie van de RMC is het voordeel ten opzichte van 2021
€ 156.000.
De lasten Onderwijskansenbeleid (OKB) zijn aangepast aan de begroting 2022 voor dit product. Dit betreft voornamelijk lagere doorbelasting van personeelsuren en inhuur. De dekking (Rijksmiddelen Onderwijsachterstandenbeleid) zijn aangepast aan de uitgaven, zodat dit neutraal is verwerkt.
De subsidies voor schoolbegeleiding zijn met ingang van 2022 beëindigd. Hiervoor is geen wettelijke basis meer. Het onderwijsveld bekostigt deze activiteiten uit middelen die zij rechtstreeks van het Rijk ontvangen. Dit levert een besparing op van € 100.000.
De kosten voor de Erfgoedddeal zijn, behoudens de doorbelasting van personeel voor 2022 en 2023, niet meer van toepassing. Dit betekent een verlaging ten opzichte van 2021 van € 895.000.
Tenslotte is het subsidiebudget voor Prago begroot, in 2021 was dit vanuit de Welzijnssubsidies gedekt.
Welzijn en deelname
Product | Welzijn en deelname | |||||
---|---|---|---|---|---|---|
Rekening 2020 | Begroting 2021 | Begroting 2022 | Begroting 2023 | Begroting 2024 | Begroting 2025 | |
Lasten | 5.732 | 6.014 | 5.861 | 5.980 | 5.650 | 5.756 |
Baten | -301 | -317 | -317 | -317 | 0 | 0 |
Saldo | -5.430 | -5.697 | -5.544 | -5.663 | -5.650 | -5.756 |
De effecten van de besluitvorming over de gewijzigde financiering buurtpleinen MOvacotor en toekenning subsidie aan Santé voor recreatieve dagbesteding zijn verwerkt in de gemeentebegroting. Dit betekent per saldo € 450.000 lagere subsidie. Verder fluctueren budgetten als gevolg van verschillen in de jaarschijven 2021 en 2022 per saldo met € 40.000.
Het budget Inwonersinitiatieven is met €100.000 neerwaarts bijgesteld naar het bestedingsniveau van de afgelopen jaren vóór corona. Deze vrijval is toegevoegd aan de budgetten Armoedebeleid en Sportstimulering, elk voor € 50.000.
Thema Ondersteuning
Arbeidsdeelname
Product | Arbeidsdeelname | |||||
---|---|---|---|---|---|---|
Rekening 2020 | Begroting 2021 | Begroting 2022 | Begroting 2023 | Begroting 2024 | Begroting 2025 | |
Lasten | 583 | 1.149 | 1.397 | 1.156 | 1.141 | 1.141 |
Baten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Saldo | -583 | -1.149 | -1.397 | -1.156 | -1.141 | -1.141 |
Innovatie-agenda WIL Werkteams
In de begroting 2022 (€ 256.000) en 2023 (€ 15.000) zijn de incidentele implementatiekosten van de werkteams van WIL, vooruitlopend op de besluitvorming in de raad van 24 november 2021 verwerkt in de gemeentelijke begroting. Op basis van de huidige ervaringen in het werkteam, waarin trajecten voor meer inwoners leiden tot meer uitstroom naar werk, is het de verwachting dat het een besparing in BUIG-lasten zal meebrengen. Hierdoor worden de incidentele kosten in naar schatting 2 tot 3 jaar terugverdiend.
Armoedebeleid
Product | Armoedebeleid | |||||
---|---|---|---|---|---|---|
Rekening 2020 | Begroting 2021 | Begroting 2022 | Begroting 2023 | Begroting 2024 | Begroting 2025 | |
Lasten | 2.554 | 2.837 | 2.976 | 2.819 | 2.799 | 2.801 |
Baten | 0 | -100 | -69 | -16 | 0 | 0 |
Saldo | -2.554 | -2.737 | -2.907 | -2.802 | -2.799 | -2.801 |
De afgelopen jaren is een pilot voor de schuldhulpverlening aan mensen met een complexe zorgvraag uitgevoerd (Stadsbeheergelden). In de kadernota 2022 is voorgesteld om in 2022 een bedrag van € 100.000 te ramen. Verder wordt voorgesteld om de structureel benodigde middelen, op basis van de evaluatie, die medio 2021 wordt afgerond, in de kadernota 2023 te verwerken.
Daarnaast is budget van € 50.000 vanuit de Inwonersubsidies verschoven naar het Armoedebeleid. Voor het overige zijn in 2021 vanwege tekorten in het sociaal domein incidentele besparingen doorgevoerd, waardoor de budgetten op het oude niveau zijn teruggebracht.
Inkomensvangnet
Product | Inkomensvangnet | |||||
---|---|---|---|---|---|---|
Rekening 2020 | Begroting 2021 | Begroting 2022 | Begroting 2023 | Begroting 2024 | Begroting 2025 | |
Lasten | 32.440 | 26.542 | 26.499 | 27.364 | 27.566 | 27.770 |
Baten | -26.492 | -19.281 | -19.229 | -20.005 | -20.209 | -20.415 |
Saldo | -5.948 | -7.261 | -7.270 | -7.359 | -7.357 | -7.355 |
De lasten voor bijstand uit de begroting van WIL 2022 zijn verwerkt in de gemeentebegroting 2022, dit geeft een toename van € 136.000. Daarnaast zijn zowel de lasten en de baten van de budgetten voor de TOZO en (vooralsnog) de Toeslagenaffaire in 2022 niet meer begroot
(- € 190.000). Het resterende verschil is het gevolg van neerwaartse bijstelling als gevolg van uitvoeringskosten naar Armoedebeleid en lagere lasten reguliere BBZ uit de begroting 2022 van WIL voor totaal € 40.000.
De baten voor de Rijksmiddelen voor bijstand zijn vastgesteld op het niveau van de begroting WIL.
Maatwerkvoorziening 18-
Product | Maatwerkvoorziening 18- | |||||
---|---|---|---|---|---|---|
Rekening 2020 | Begroting 2021 | Begroting 2022 | Begroting 2023 | Begroting 2024 | Begroting 2025 | |
Lasten | 13.225 | 13.482 | 13.822 | 13.833 | 14.050 | 14.245 |
Baten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Saldo | -13.225 | -13.482 | -13.822 | -13.833 | -14.050 | -14.245 |
In de Kadernota is al aangegeven dat de uitgaven voor de Jeugdhulp nog jaarlijks toenemen. Met de Bestuursrapportage 2021 zijn de budgetten voor 2021 aangepast op de huidige ontwikkelingen binnen de Jeugdzorg. De toename van de uitgaven in 2022 wordt enerzijds veroorzaakt door de jaarlijkse tariefsverhogingen (indexatie), anderzijds door toename van de hulpvraag
(€ 251.000). Binnen dit product is de omzet van het jaar 2020 als basis gebruikt. In 2021 is eenmalig een bedrag geraamd voor Jeugd en corona (€ 111.000). Voor intensivering van de integrale aanpak jeugdproblematiek is voor 2022 een eenmalig bedrag van € 200.000 opgenomen.
Maatwerkvoorziening 18+
Product | Maatwerkvoorziening 18+ | |||||
---|---|---|---|---|---|---|
Rekening 2020 | Begroting 2021 | Begroting 2022 | Begroting 2023 | Begroting 2024 | Begroting 2025 | |
Lasten | 11.910 | 11.825 | 11.874 | 12.136 | 12.382 | 12.534 |
Baten | -692 | -410 | -385 | -385 | -385 | -385 |
Saldo | -11.218 | -11.415 | -11.489 | -11.751 | -11.997 | -12.149 |
De uitgaven op dit product laten een toename zien van € 49.000. Dit wordt onder andere
veroorzaakt door tariefsverhoging en toename hulpvraag (€ 331.000). Daarnaast is ervoor gekozen een deel van het budget voor de zorgvraag begeleiding om te zetten in recreatieve dagbesteding. Deze uitgaven (€ 282.000) worden vanaf 2022 verantwoord op het product Welzijn en Deelname. De inkomsten laten een neerwaartse beweging zien als gevolg van het abonnementstarief (bijdrage van cliënten is niet meer inkomensafhankelijk).
Toegang Ondersteuning
Product | Toegang ondersteuning | |||||
---|---|---|---|---|---|---|
Rekening 2020 | Begroting 2021 | Begroting 2022 | Begroting 2023 | Begroting 2024 | Begroting 2025 | |
Lasten | 825 | 990 | 1.118 | 1.171 | 1.183 | 1.200 |
Baten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Saldo | -825 | -990 | -1.118 | -1.171 | -1.183 | -1.200 |
De uitgaven op dit product zijn met € 128.000 toegenomen. Door temporisering van activiteiten , als gevolg van de aanhoudende coronacrisis , zijn in 2021 de budgetten voor dit product met € 100.000 eenmalig neerwaarts bijgesteld.
Binnen dit product zijn de uitgaven vanaf 2022 opgenomen voor het Regionaal Omdenk- en Expertiseteam Jeugd Lekstroom. De regionale omdenk- en experttafel Lekstroom (ROEL) is tot en met 2021 bekostigd vanuit het regionale transformatiefonds. Vanaf 2022 ontvangt Lekstroom geen middelen meer vanuit het transformatiefonds. Om wettelijk verplichte voortzetting van de regionale experttafel te borgen levert elke gemeente in de regio volgens de verdeelsleutel een bijdrage aan de regionale experttafel. Het structurele bedrag voor Nieuwegein bedraagt € 60.000 per jaar. De overige uitgaven laten een voordeel zien van € 32.000.
Thema Bescherming
Veiligheid en zorg
Product | Veiligheid en zorg | |||||
---|---|---|---|---|---|---|
Rekening 2020 | Begroting 2021 | Begroting 2022 | Begroting 2023 | Begroting 2024 | Begroting 2025 | |
Lasten | 2.412 | 2.395 | 2.489 | 2.557 | 2.633 | 2.683 |
Baten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Saldo | -2.412 | -2.395 | -2.489 | -2.557 | -2.633 | -2.683 |
Jaarlijks wordt een subsidie verleend aan de Stichting Samen Veilig Midden-Nederland. Het hogere budget voor subsidieverlening wordt onder andere veroorzaakt door het toepassen van prijs- en loonindex.
Thema Transformatieagenda
Transformatieagenda
Product | Transformatieagenda | |||||
---|---|---|---|---|---|---|
Rekening 2020 | Begroting 2021 | Begroting 2022 | Begroting 2023 | Begroting 2024 | Begroting 2025 | |
Lasten | 1.542 | 852 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Baten | -34 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Saldo | -1.508 | -852 | 0 | 0 | 0 | 0 |
De raad heeft in 2019 de Transformatieagenda Sociaal Domein fase 3, met een bijbehorende investeringsagenda, vastgesteld. In 2021 is deze investeringsagenda afgerond.
Reservemutaties Versterking eigen kracht, Ondersteuning en Bescherming
Reservemutaties per Reserve | ||||||
Rekening 2020 | Begroting 2021 | Begroting 2022 | Begroting 2023 | Begroting 2024 | Begroting 2025 | |
Reserve Opvang verhoogde instroom statushouders | -13 | 233 | 24 | 12 | 12 | 12 |
Reserve Woonwijs | 25 | 25 | 25 | - | - | - |
Reserve Sociaal Domein | 1.461 | - | - | - | - | |
Saldo | 1.473 | 258 | 49 | 12 | 12 | 12 |
Reservemutaties
Ter dekking van de exploitatielasten van Luifelstede wordt uit de reserve Verhoogde opvang instroom statushouders € 11.600 en reserve Woonwijs € 25.000 onttrokken. In oktober 2021 is een voorstel aan uw raad voorgelegd om de reserve Woonwijs aan te wenden voor een deel van de financiële dekking van het programma Woonwijs. Deze mutatie wordt, indien de raad ingestemd heeft met dit voorstel, verwerkt in de 1e nota Technische Wijziging van 2022.
Voor dekking van de kosten van de aanpak Einde Lening Inburgeringsplicht (ELIP) voor statushouders wordt € 12.000 onttrokken uit reserve Verhoogde opvang instroom statushouders.