Thema Leefomgeving
Doel 1: Met plezier gebruik kunnen maken van en betrokkenheid bij de openbare ruimte.
Wat gaan we daarvoor doen? | |
Burgerparticipatie | |
1. | We informeren inwoners en ondernemers actief en tijdig over het beheer en de (her) inrichting van de openbare ruimte. Bij planvorming stimuleren wij actieve betrokkenheid van de inwoners en ondernemers. |
2. | Door actieve communicatie weten de 978 zelfbeheerders het “loket zelfbeheer” te vinden en is men op de hoogte van de faciliteringsmogelijkheden. Om deze zelfbeheerders in het zonnetje te zetten wordt er een (jaarlijkse) bijeenkomst georganiseerd. |
Doel 2: Een stad die kwalitatief goede en voldoende voorzieningen en groen biedt om te kunnen recreëren, ondernemen en te verplaatsen of verblijven.
Wat gaan we daarvoor doen? | |
Algemeen | |
1. | We gaan verder met het optimaliseren van de projectenkaart, die ook nu weer digitaal beschikbaar voor inwoners en ondernemers wordt gemaakt. |
Wat gaan we daarvoor doen? | |
Assetmanagement | |
1. | Opstellen nieuwe beheerplannen op basis van de assetmanagement principes uit het strategisch assetmanagement plan. |
2. | Uitwerking assetmanagement rollen en implementeren van de rolverdeling in de organisatie. |
3. | Afweging integrale beheersystemen en keuze voor een systeem. |
4. | Uitvoering pilot om ervaring op te doen met de implementatie van de assetmanagement principes. |
Wat gaan we daarvoor doen? | |
Afval | |
1. | a. We gaan afvalscheiding verder faciliteren en stimuleren door bovengrondse restafval cocons te vervangen door ondergrondse containers. |
b. We gaan aparte inzameling van GFT bij de hoogbouw invoeren. | |
2. | We gaan door om bijplaatsing van (grof)afval tegen te gaan en treffen de volgende maatregelen: |
a. alle bijplaatsingen worden zo snel mogelijk weggehaald, | |
b. we vervangen de containercocons, | |
c. we zetten extra in op handhaving, | |
d. we geven duidelijke voorlichting. | |
3. | Ter verdere stimulans om afval te minderen en beter te scheiden, gaan we: |
a. voorlichting door recyclingcoaches laten geven, | |
b. inzetten op moderne communicatiemiddelen gericht op specifieke doelgroepen, | |
c. actief controles uitvoeren bij papier, glas en textielcontainers, | |
d. onderzoek naar een Recycle-station doen. |
Wat gaan we daarvoor doen? | |
Riolering en Waterhuishouding | |
1. | Wij nemen deel aan het regionale samenwerkingsverband Water en Klimaat met als doel het delen van kennis en zo mogelijk kosten en om minder kwetsbaar te zijn in het bereiken van onze water en klimaat opgaven. |
2. | We benoemen maatregelen in een jaarprogramma Water 2022 om de kwaliteit, het functioneren en de beleving van stedelijk water te bevorderen. |
3. | We passen, zowel bij het reguliere onderhoudsprogramma als nieuwe projecten, klimaatadaptieve maatregelen toe (waar nodig en haalbaar). |
4. | We gaan delen van het hoofdriool voorzien van een nieuwe binnenkant ('relinen') om het oorspronkelijk functioneren te herstellen. Het betreft delen die liggen in de volgende straten: |
a. Zonnebloemstraat | |
b. Dotterbloemstraat | |
5. | We renoveren een aantal drukrioolgemalen en 2 tunnelgemalen namelijk de: |
Veertunnel | |
Sporttunnel. | |
6. | We voeren baggerwerkzaamheden uit conform het baggerplan 2014-2028. Dit doen we gezamenlijk met het Hoogheemraadschap de Stichtse Rijnlanden. |
a. Vreeswijk | |
b. Plettenburg | |
c. Park Oudegein | |
d. Het Klooster | |
e. Laagraven | |
f. Galecop | |
7. | Wij besteden, via de media, aandacht aan het goed gebruik van de riolering. We gebruiken daarvoor onze gemeentelijke website, lokale media, buurtberichten, de gemeentelijke pagina in de Molenkruier en websites van buurtplatforms. |
Wat gaan we daarvoor doen? | |
Openbaar Groen | |
1. | We stellen een natuurbeleidsplan op met hierin de visie over biodiversiteit, gebaseerd op de aanbevelingen van de Wet Natuurberscherming vanuit het rapport van Ecogroen. |
2. | Op basis van dit natuurbeleidsplan wordt er een uitvoeringsplan gemaakt dat afgestemd wordt met de huidige beheerplannen en de integrale groenbestekken. |
3. | We implementeren de aanbevelingen uit het rapport van Ecogroen, daar waar deze eenvoudig realiseerbaar zijn. |
4. | Het bomenafwegingskader wordt aangepast. |
5. | We gaan volgens de principes van assetmanagement een nieuw beheerplan voor groen en beschoeiingen opstellen. |
6. | De contractduur van drie groenbestekken loopt af en moeten opnieuw worden aanbesteed. |
7. | Twee andere integrale groenbestekken gaan we twee jaar verlengen als de aannemer goed functioneert. Als dat niet het geval is worden ook deze bestekken opnieuw aanbesteed. |
8. | We gaan in het kader van het verfraaien van de entrees van Nieuwegein de middenberm van de Wijkerslootweg aanpakken. Deze ruwe berm gaan we door middel van een innovatieve aanlegwijze omvormen naar een vaste plantenstrook. |
9. | We voeren de aangenomen motie 265 voor het aanleggen van een Witte Anjer Perkje ter erkenning en waardering van onze veteranen uit. |
Wat gaan we daarvoor doen? | |
Spelen | |
1. | We gaan verder met de speelbuurtenaanpak. We voeren deze uit in minstens vier geprioriteerde buurten, te weten in: |
a. Batau Zuid (2x), | |
b. Doorslag, | |
c. Hoog Zandveld. | |
2. | Naast de speelbuurtenaanpak wordt waar nodig gewerkt aan onderhoud en vervanging van losse speel- en sportplekken. Dit geldt ook voor de jongerenplekken in: |
a. Batau Noord, | |
b. Park Oudegein. | |
3. | Er wordt in 2022 ingezet op één centrale goed ingerichte plek voor de jongeren in Park Oudegein bij de halfpipe en de voetbalkooi (speelbuurt 'PaOu1'). Daarbij zal gezocht worden naar synergie met andere projecten en opdrachten om de plek nog aantrekkelijker te kunnen maken. |
4. | Wij gaan samen met SportID werken aan de uitvoering van beweegroutes door Nieuwegein. |
5. | Er wordt een plan van aanpak opgesteld – o.b.v. de uitkomsten van de evaluatie van de in 2021 in Zuilenstein uitgevoerde pilot Groene Schoolpleinen – waarin kaders, budget, initiatiefnemers en verantwoordelijkheden duidelijk zijn. Mogelijk kan dit leiden tot een beleidswijziging, dat in dat geval ter besluitvorming aan de gemeenteraad wordt voorgelegd. |
Wat gaan we daarvoor doen? | |
Onderhoud wegen en civiele kunstwerken | |
1. | Uitvoering groot-onderhoudsprogramma elementen 2022 (buurten worden in najaar 2021 nader bepaald). |
2. | In het kader van het meerjarige, buurtgerichte groot-onderhoud van de elementenverhardingen zijn in de volgende buurten werkzaamheden gepland in het kader van (afronding) van het groot onderhoudsprogramma elementen 2021, fase 2: |
a. Bosruiter, | |
b. De Punt, | |
c. Orpheuslaan, | |
d. Martinusgaarde, | |
e. Wijnruitgaarde, | |
f. Oud Vreeswijk. | |
3. | We gaan een meerjarenonderhouds- en vervangingsplan wegen voor de periode 2022-2024 als update van het meerjarenplan 2021-2023 op stellen. |
4. | We gaan volgende werkzaamheden voorbereiden/uitvoeren: |
a. groot-onderhoud Schansen-Noord, | |
b. groot-onderhoud Schansen-Zuid, | |
c. groot-onderhoud Kerkveld e.o., | |
d. groot-onderhoud Industrieweg, Montageweg en Constructieweg, | |
e. groot-onderhoud Buurmanstraat, | |
f. reconstructie gedeelte Sluyterlaan, | |
g. onderhoud fietspaden Parkhout, | |
h. aanpassing kruising Zuidstedeweg – Koekoekslaan, | |
i. aanpassingen Nedereindseweg. | |
5. | In het kader van het meerjarig onderhoudsplan kunstwerken (ten behoeve waarvan de actuele staat van onderhoud, gebreken, sterkte en restlevensduur is geïnventariseerd) worden de volgende werkzaamheden uitgevoerd: |
a. bij verschillende kunstwerken de leuningen conserveren, | |
b. groot onderhoud uitvoeren aan de Menuetbrug en kade- en keermuren, | |
c. de houten bruggen aan het Meikeverpad, Zonnegaarde en Moerbeigaarde en de steiger aan de Graspieper vervangen, | |
d. de Brug over het Inundatiekanaal renoveren. | |
6. | Voor de beweegbare bruggen gaan we een nieuw onderhoudscontract opstellen tot 2025. |
7. | We gaan de installatie van de op afstand bedienbare bruggen vervangen. |
8. | We gaan betonreparatie uitvoeren aan Plettenburgsebrug. |
9. | Wij gaan bij de kademuur in de Spuisluis, de Rijkhulpschutsluis en drie monumentale damsluisjes als onderdeel van de Nieuwe Hollandse Waterlinie nader onderzoek uitvoeren om de onderhoudsbehoefte te bepalen. Aan de hand hiervan gaan we een onderhoudsplan opstellen. |
Wat gaan we daarvoor doen? | |
Openbare verlichting | |
1. | Als uitwerking van het beheerplan openbare verlichting worden in de volgende wijken de masten en armaturen vervangen door LEDverlichting: |
a. Hoog Zandveld, | |
b. Huis de Geer. | |
2. | We starten met het opstellen van een beleidsplan openbare verlichting. |
Wat gaan we daarvoor doen? | |
Verkeer en vervoer | |
1. | In 2022 gaan we de VRI’s vervangen op de volgende locaties, waarbij het uitgangspunt is dat als het een toegevoegde waarde heeft VRI's worden vervangen door iVRI's: |
a. in City (1e kwartaal); deze maken deel uit van de ontwikkeling van het gebied, | |
b. langs de trambaan in Doorslag (1e kwartaal), | |
c. aan de Vreeswijksestraatweg/Binnenwal (3e kwartaal), | |
d. aan de Wijkerslootweg/Batauweg (4e kwartaal), | |
e. t.h.v. de Blauwe Brug; deze wordt aangepast vanwege de realisatie van de doorfietsroute IJsselstein-Nieuwegein-Utrecht. | |
2. | We zijn in gesprek met provincie Utrecht om met subsidie de VRI’s op de Zuidstedeweg en Plettenburgerbaan om te bouwen tot iVRI’s. |
3. | We streven ernaar om het beheer en onderhoud van de verkeerslichten in 2022 naar een hoger niveau te brengen, waarbij o.a. meer op preventief onderhoud zal worden ingezet dan op reactief onderhoud. De kans op storingen wordt daarmee kleiner. We zoeken daarbij de samenwerking met andere gemeenten/overheden om indien mogelijk gezamenlijk aan te besteden. |
4. | We gaan het veilige schoolrouteproject weer opstarten. Dan wordt er weer extra aandacht besteed aan veilige loop- en fietsroutes. Als er vanuit de scholen animo voor is zal er een pilot met een of meer verkeersbrigades worden gehouden. |
5. | We voeren de projecten uit zoals deze in het Mobiliteitsprogramma Nieuwegein 2030 voor 2022 zijn vastgesteld in de raadsvergadering van 14 oktober 2021. |
Wat gaan we daarvoor doen? | |
Openbaar vervoer | |
1. | In 2021 is de provincie Utrecht met de voorbereidingen gestart voor de aanbesteding van de openbaar vervoer concessies per december 2025. Vanwege Covid-19 is de startdatum van de nieuwe concessies 2 jaar uitgesteld. Om de Nieuwegeinse belangen goed te behartigen met focus op de middellange en lange termijn OV-maatregelen uit het Mobiliteitsprogramma 2030, zullen wij maximaal gebruik maken van de door de provincie geboden mogelijkheden om actief te participeren in het aanbestedingsproces. |
2. | De provincie gaat de wegbeheerders betrekken bij het opstellen van een afwegingskader voor de veiligheid van tramoverwegen. Aan de hand van dit afwegingskader kan scherper en meer gefundeerd beoordeeld worden of aanpassingen aan de overweg wenselijk zijn. Alle kruispunten waar geen overwegbomen geplaatst zijn worden tezamen met de gemeente aan het afwegingskader getoetst. Op basis van de geconstateerde afwijkingen wordt een programma opgesteld om optimalisaties te realiseren. |
Wat gaan we daarvoor doen? | |
Parkeren | |
1. | Wij starten met de uitgifte van vrachtwagenparkeervergunningen ten behoeve van het parkeren van vrachtwagens van Nieuwegeinse vrachtwagenchauffeurs op het vrachtwagenparkeerterrein aan de Structuurbaan. Dit gebeurt op basis van de gewijzigde parkeerregulering 2022. |
2. | Wij starten, op basis van onze meerjaren onderhoudsplannen, met de voorbereiding/uitvoering van het periodiek onderhoud van de parkeergarages Stadshuis en Theater plus de fietsenstallingen De Fietspomp en de Snelbinder. Deze zijn inmiddels 10 jaar in gebruik. Het onderhoud betreft naast periodiek gebouwonderhoud ook het vervangen van diverse installaties/voorzieningen, zoals het complete parkeermanagementsysteem van de parkeergarages en de etagerekken in de fietsenstallingen. We starten voor deze parkeervoorzieningen met de voorbereiding. Bij de uitvoering stellen we in sommige gevallen werkzaamheden uit, daar waar dit vanwege (tijdelijke) sluiting of aanpalende werkzaamheden niet zinvol wordt geacht. Werkzaamheden aan de (brand)veiligheidsinstallaties stellen wij niet uit. |
3. | Wij ronden de aanbesteding van de nieuwe parkeergarage naast het St. Antonius ziekenhuis af en starten met de bouw. Oplevering is voorzien in het eerste kwartaal van 2024. |
4. | Wij ronden de aanbesteding van een pv-installatie (zonnepanelen) bovenop de parkeergarage Theater af en starten met de realisatie. |
5. | Hieraan gekoppeld werken wij verder aan de voorbereiding van maximaal 27 elektrische deelauto’s in de parkeergarage Theater. Dit deelauto-concept is gekoppeld aan de ontwikkeling van de Doorslagzone. Wij doen onderzoek naar de mogelijkheden om dit deelauto-concept beschikbaar te stellen voor een veel bredere doelgroep. Tevens wordt daarbij gekeken naar de inzetbaarheid van andere vormen van deelmobiliteit, waaronder deelfietsen. |
6. | Wij ronden een onderzoek naar de bouw van een tweetal nieuwe fietsenstallingen (nabij het OV station en aan het Stadsplein) af en starten met de voorbereiding van de realisatie. |
7. | Tevens starten wij met de realisatie van het fietsrouteinformatiesysteem. |
Thema Veiligheid
Doel 1: Sociale veiligheid en criminaliteit
Wat gaan we daarvoor doen? | |
In 2020 is het integraal veiligheidsplan vastgesteld voor de periode 2020-2024. Jaarlijks stellen we een uitvoeringsplan op met concrete actiepunten die een bijdrage moeten leveren aan het realiseren van de ambities uit het integraal veiligheidsplan. De actiepunten in 2022 zijn: | |
1. | We zetten in op de speerpunten van het plan van aanpak ondermijning 2020-2024. Dit doen we door de weerbaarheid van de organisatie, ondernemers en inwoners te vergroten met bewustwordingsacties en bijeenkomsten. In 2022 staat de doorontwikkeling centraal van de waarborgen voor het integer en veilig werken binnen de lokale aanpak van ondermijning. Zo wordt in samenwerking met personeelszaken het veiligheidsprotocol ondermijning doorontwikkeld en benoemen we kwetsbare functieprofielen om het screenen van medewerkers verder vorm te geven. |
2. | We versterken onze informatiepositie en integrale aanpak van ondermijning, met als prioriteiten de drugscriminaliteit en risicolocaties. Met gerichte communicatie brengen we meer zicht op ondermijning en bieden we handelingsperspectieven om bij te dragen aan onze aanpak. We brengen focus aan door de risicolocaties verder in beeld te brengen (> 30%) en vervolgens strategie te bepalen voor een duurzame aanpak. |
3. | In 2022 wordt minimaal 1 integrale gebiedsgerichte controle gehouden. |
4. | De VNG komt in het najaar met een implementatieplan mensenhandel. Op basis daarvan gaan we onze aanpak verder vormgeven. |
5. | We bouwen samen met partners op basis van het ‘Nieuwegeinse beeld’ aan een structurele effectieve aanpak gericht op het voorkomen van jonge aanwas. Deze focust zich enerzijds op preventie (hoe voorkomen wij jonge aanwas/nieuwe netwerken, dan wel hoe stoppen wij de doorontwikkeling) en anderzijds op repressie (die jongeren die kiezen voor een ‘criminele carrière’ stoppen). Beter zicht krijgen op en houden, preventie en repressie vormen de basis van deze structurele effectieve aanpak. |
6. | We zetten in op het verkrijgen van versterkingsgelden radicalisering om de huidige aanpak te versterken. Daarmee optimaliseren we de signaleringsstructuur door professionals trainingen aan te bieden gericht op herkennen van signalen en beter beeld te krijgen wat er speelt. |
7. | We doen gerichter onderzoek en analyse naar de meest voorkomende vormen van digitale criminaliteit in Nieuwegein en passen daar de aanpak, voorlichting (bijv infobijeenkomsten) en communicatie op aan. In 2022 richten we ons op specifieke doelgroepen zoals kinderen en jongeren. Dit is een aanscherping tov 2021 waarbij er een meer algemene focus was. |
8. | We participeren in de Betere Buurten aanpak Muntenbuurt en leveren daar vanuit de pijler veiligheid inzet ten behoeve van de totale aanpak. |
9. | We zetten communicatie gericht in om onze bewoners te betrekken bij veiligheid en handelingsperspectief te bieden. We vergroten het bewustzijn en stimuleren meldingsbereidheid. |
10. | We participeren in het nationaal herstelprogramma leefbaarheid en veiligheid |
Doel 2: Fysieke veiligheid
Wat gaan we daarvoor doen? | |
In het Beleidsplan van de Veiligheidsregio Utrecht is benoemd op welke wijze invulling wordt gegeven aan voorbereiding op rampen en crises. In het beleidskader Omgevingsrecht zijn onder andere meerjarenambities opgenomen over toezicht rondom de vakgebieden bouwen en milieu. In het uitvoeringsprogramma VTH (voorheen: uitvoeringsplan Omgevingsrecht) worden daartoe de prioriteiten voor 2022 benoemd om die ambities op het gebied van bouw- en milieutoezicht te realiseren. Actiepunten in 2022 zijn: | |
1. | Op het gebied van crisisbeheersing wordt gewerkt aan een versterking van de gemeentelijke crisisbeheersing als ook aan een herijking van de Bevolkingszorg. |
2. | We houden intensief toezicht op bouwwerken met veel gebruikers, minder zelfredzame personen of brandgevaarlijke situaties. |
3. | Bij werkzaamheden rond bouwen en slopen wordt prioriteit gegeven aan brand technische veiligheid, constructief veilige gebouwen en de aanwezigheid van brandveilige vluchtroutes. |
4. | Er zijn prioriteiten vanuit Rijk en provincie aangegeven die we zullen verwerken: brandveiligheid bij zorginstellingen en brandgevaarlijke gevels. |
5. | In voorbereiding op de Wet Kwaliteitsborging voor het bouwen draaien we proefprojecten.In voorbereiding op de Wet Kwaliteitsborging voor het bouwen draaien we proefprojecten. Dit houdt in dat bij een nieuwe bouwaanvraag het bouwtoezicht door een private partij wordt uitgevoerd. |
6. | Per 1 januari 2023 moet elk kantoorgebouw minimaal energielabel C hebben. Daarop moet de gemeente uiteindelijk op handhaven. Daar zullen we in 2022 ons op voorbereiden. |
7. | De energietransitie zorgt er ook voor dat er toezicht gehouden moet worden op nieuwe warmtebronnen. In 2022 gaan we dit toezicht vormgeven. |
8. | We werken samen met de twee omgevingsdiensten RUD Utrecht en ODRU en de Utrechtse gemeenten aan een gezamenlijke regionale Vergunningverlening, Toezicht en Handhaving-strategie (VTH) voor de uitvoering van de basistaken. Doel is dat er meer efficiëntie komt in de uitvoering. |
9. | We actualiseren ons VTH-beleid waarbij als belangrijke uitgangspunten gelden de (speerpunten uit de) omgevingsvisie en de regionaal ontwikkelde VTH-strategie. |