Wat willen we bereiken?
Doelstelling voor 2022
Thema Leefomgeving
Een leefbare stad voor inwoners, ondernemers en bezoekers wordt gevormd door 2 doelen:
1. Het met plezier gebruik kunnen maken van en betrokkenheid bij de openbare ruimte.
Ruimte geven aan de inwoners voor eigen initiatief en zelfbeheer staat hierbij centraal.
2. Een stad die kwalitatief goede en voldoende voorzieningen en groen biedt om te kunnen recreëren, ondernemen en te verplaatsen of verblijven.
Beheerplannen
Wij werken op basis van de beheerplannen aan het onderhoud van de stad. Daarbij zoeken we steeds naar een optimale synergie met onder andere Betere Buurten. Daar waar mogelijk zoeken wij de samenwerking met andere overheden, provincie, waterschap en Rijkswaterstaat en we stemmen de jaarplanning af met partners in de stad zoals woningbouwcoöperaties.
In 2022 worden de huidige beheerplannen herzien.
Assetmanagement
Wij beheren onze kapitaalgoederen met behulp van assetmanagement. Bij kapitaalgoederen denken we aan systemen zoals de openbare ruimte en infrastructuur (bruggen, wegen, riolering, groen, verharding, spelen etc.). Deze kapitaalgoederen vertegenwoordigen een grote waarde en zijn van belang voor de samenleving. De kapitaalgoederen zijn onmisbaar als het gaat om maatschappelijke thema’s zoals leefbaarheid, gezondheid, economie en bereikbaarheid. Met als doel meer grip en sturing op de gemeentelijke kapitaalgoederen te krijgen, gaan we in 2022 aan de slag met het vervolgtraject.
Afval en grondstoffen
Het Grondstoffen inzamelplan Nieuwegein 2021-2024 is het kader waarbinnen het afvalbeleid wordt gevoerd. We gaan de slag met de doelstellingen te weten: het stapsgewijs terugdringen van de hoeveelheid huishoudelijk restafval tot 175 kilo per inwoner in 2024: het verhogen van het afvalscheidingspercentage tot 57% in 2024; het actief bestrijden van bijplaatsingen en illegaal afval dump in de openbare ruimte. Dat doen we door inwoners te faciliteren en stimuleren om hun afval te minderen, afval beter te scheiden en hierdoor het restafval te verminderen. We zetten vooral in om GFT uit het restafval te halen.
Met behulp van een moderne en nettere wijze van afvalinzameling willen we deze doelstellingen behalen en voorkomen dat er afval ontstaat. Met diverse communicatiemiddelen willen we inwoners meenemen in het belang van betere afvalscheiding. Belonen en handhaving wanneer afval wordt gedumpt zullen middelen zijn die we bij deze gedragsverandering naast de het modernisering van de afvalinzamel infrastructuur in zetten.
Riolering en waterhuishouding
Water heeft een grote belevingswaarde. De gemeente Nieuwegein heeft drie zorgplichten: het inzamelen en transporteren van stedelijk afvalwater, het inzamelen en verwerking van afstromend hemelwater en het voorkomen van belemmering in een gebied door overtollig grondwater. Om aan deze plichten te voldoen voeren wij acties uit het Gemeentelijk Rioleringsplan 2019-2023 en het uitvoeringsprogramma klimaatadaptatie 2019-2022. Wij werken aan een watersysteem met voldoende capaciteit met aandacht voor de waterkwaliteit van het oppervlaktewater waarmee inwoners geen overlast hebben. Er zijn diverse reparaties aan de riolering benodigd. Er worden aanpassingen gedaan op basis van hydraulische berekeningen en inspecties. Daarnaast zijn een aantal installaties toe aan renovatie. Verder willen we ook de aandacht voor water onder inwoners vergroten.
Groen
Groen is een belangrijke waarde in de openbare ruimte. Groen draagt bij aan een betere gezondheid van mensen. Groen heeft een positief effect op luchtkwaliteit, stressreductie, verkoeling, etc. Groen levert een belangrijke bijdrage aan recreatie. Groen en water hebben een positieve invloed op de waterhuishouding in de stad. Groengebieden, sloten en plassen houden regenwater vast waardoor de waterbergingscapaciteit toeneemt en er minder verdroging optreedt. In het vastgestelde Groenstructuurplan Nieuwegein (2017-151) hebben vastgelegd hoe we het “groene geraamte” van Nieuwegein willen ontwikkelen en behouden. Het geeft aan welke meerjarige acties er nodig zijn om dit te kunnen doen. Er wordt een groenplan opgesteld om de kwaliteit van het Groenstructuurplan (verder) te verbeteren. Het bomenafwegingskader zal worden aangepast.
Vanwege de recente warme droge zomers, willen we gericht inzetten op maatregelen die schadelijke gevolgen van droogte voor het groen verminderen.
Mobiliteit
De Mobiliteitsvisie Nieuwegein 2030 (2021-067) is, tezamen met het bijbehorende Mobiliteitsprogramma Nieuwegein 2030 (2021-386), de gidslijn voor de uitvoer van mobiliteitsprojecten in de komende jaren. Het programma bevat een uitgebreid pakket aan maatregelen om de mobiliteit en bereikbaarheid van Nieuwegein de komende jaren te verbeteren. In 2022 zullen daaruit de eerste projecten worden gerealiseerd, waarbij de nadruk ligt op langzaam verkeer en openbaar vervoer.
De veiligheid van tramovergangen is niet alleen in Nieuwegein de afgelopen jaren frequent onderwerp van (maatschappelijke) discussie geweest. Er is behoefte aan een meer uniform beeld over hoe met het veiligheidsniveau van tramovergangen omgegaan moet worden. Daartoe gaat provincie Utrecht een afwegingskader voor de veiligheid van tramovergangen opstellen, waarbij ook de wegbeheerders worden betrokken. Uiteindelijk wordt een programma opgesteld om gewenste optimalisaties te realiseren.
We gaan verder met het inrichten van veilige schoolroutes, waarbij we ook gaan peilen of er een pilot met een of meer verkeersbrigades kan worden gehouden.
Parkeren
De gemeentelijke parkeervoorzieningen bestaan uit parkeergarages, parkeerplaatsen op straat en gratis bewaakte fietsenstallingen. Een groot deel van de parkeervoorzieningen is onlosmakelijk verbonden met een bezoek aan de Nieuwegeinse binnenstad.
In 2022 wordt onder andere gewerkt aan het groot onderhoud van de parkeergarage Theater. Het groot onderhoud aan de parkeergarage Stadshuis zou ook starten, maar wordt grotendeels uitgesteld vanwege de ontwikkeling van de Doorslagzone. De bouw daarvan zal het groot onderhoud teniet kunnen doen. We voeren in deze parkeergarage wel het groot onderhoud uit aan de noodzakelijke (brand-)veiligheidsinstallaties. Er wordt verder gewerkt aan de ontwikkeling van de nieuwe parkeergarage Zuid. De opening van deze parkeergarage is voorzien in het eerste kwartaal 2024. Verder starten wij met de uitgifte van vrachtwagenparkeervergunningen ten behoeve van het parkeren van vrachtwagens van Nieuwegeinse vrachtwagenchauffeurs op het vrachtwagenparkeerterrein aan de Structuurbaan.
Een groot deel van de parkeerplaatsen op straat, waar betaald parkeren is ingevoerd, is gesitueerd buiten de binnenstad. In de schil van deze gebieden ervaren belanghebbenden op sommige locaties in meer of mindere mate een hoge parkeerdruk. Bij de plannen voor ontwikkelingen worden afspraken gemaakt omtrent de monitoring van de parkeerdruk en welke acties eventueel nodig zijn bij een toename van de parkeerdruk. Eén en ander conform de gemeentelijke mobiliteits- en parkeervisie.
Dierenwelzijn
Bij dierenwelzijn gaat het om het stimuleren van het welzijn van in het wild levende en gedomesticeerde dieren. Bij plaagdieren is het streven bij de bestrijding een weinig belastende voor het welzijn van het dier bestrijdingsmethode te gebruiken. In 2022 geven we invulling aan dierenwelzijn o.a. aan de actiepunten uit het nog vast te stellen nieuwe actieprogramma dierenwelzijn.
Spelen
Ruim baan voor oorspronkelijk spelen, sporten en ontmoeten is het fundament van de Speelvisie Nieuwegein 2019-2029. In de Speelvisie dagen we kinderen, jeugd en jongeren uit om buiten te spelen, te sporten en elkaar te ontmoeten. Daarbij leggen we de focus minder op toestellen en gaat de aandacht vooral naar mogelijkheden voor het (oorspronkelijke) spel en naar de eerlijke verdeling van de speelvoorzieningen en speellocaties in de stad. We kijken daarbij niet meer op plekniveau maar op buurtniveau en streven met een integrale aanpak van het groen, verharding, water, verkeer en parkeren naar een veilige en bereikbare speelruimte. De prioritering die we in 2020 hebben aangebracht leidt tot een gefaseerde aanpak van 4 tot 8 speelbuurten in 2022 en daarna elk jaar tot 2027.
Wegen en kunstwerken
De focus bij wegen is drieledig. Allereerst is er de uitvoering van een aantal, voor een deel al lopende, (grootschalige) asfaltwerkzaamheden die gebaseerd zijn op het beheerplan wegen. Daarnaast maken we een volgende stap in de ontwikkeling naar een meer buurtgerichte aanpak van het elementenonderhoud. Dit houdt in dat we in 2022 het groot onderhoud aan de elementenverhardingen samenvoegen tot één groot totaalproject waarin we een aantal buurten tegelijk aanpakken.
Tenslotte gaan we het verhardingsareaal verkleinen door op een aantal plaatsen verharding om te vormen naar groen. Dit als vervolg op het eind dit jaar af te ronden onderzoek naar de mogelijkheden om het verhardingsareaal in de gemeente, vanwege budgettaire en klimaatadaptieve redenen, structureel te verkleinen.
De vervanging van de installatie voor de op afstand bedienbare bruggen gaat door in 2022, met de vervanging wordt de storingsgevoeligheid verkleind. De actuele staat van de vaste kunstwerken hebben we door middel van inspecties in beeld. Aan de hand van de uitkomsten is het meerjarige onderhoudsplan opgesteld, waarin de kosten van onderhoud en vervanging zijn vastgesteld.
Openbare verlichting
Het beheer en onderhoud van de openbare verlichting is in Nieuwegein geregeld middels een beheercontract. In dit contract zijn onder meer afspraken gemaakt om vanaf 2014 het areaal te verduurzamen en eind 2023 het areaal in eigendom te verkrijgen.
Gedurende tien jaar (t/m 2023) worden 1.500 masten en 9000 armaturen vervangen zodat alle verlichting, die eind 2024 aan het einde van de technische levensduur zijn gekomen, vervangen zal zijn. Omdat het contract eind 2023 afloopt gaan we starten met het opstellen van beleidsplan openbare verlichting in 2022.
Thema Veiligheid
De gemeente Nieuwegein wil voor inwoners een toegankelijke, betrouwbare en zichtbare partner zijn op het gebied van veiligheid in de stad.Mede op basis van cijfers en ontwikkelingen (zowel landelijk, regionaal als lokaal) willen we samen met professionals, inwoners en ondernemers zoveel mogelijk proactief handelen om de stad veilig te houden en veiliger te maken. Onze samenwerking met de diverse veiligheidspartners is hecht en goed. We zetten in op de prioriteiten uit het integraal veiligheidsplan:
- De aanpak van georganiseerde ondermijnende criminaliteit
- Voorkomen van jonge aanwas
- Effectieve verbinding zorg en veiligheid: de persoonsgerichte aanpak staat centraal bij casuïstiek waar sprake is van gestapelde problematiek.
- Digitale veiligheid.
Waar in 2021 de aandacht gericht was op het nader vormgeven van de prioriteiten uit het IVP en opstellen van een strategie, ligt in 2022 de focus op de uitvoering en doorontwikkeling daarvan.
Nieuwegein werkt doorlopend aan het goed voorbereid zijn op crises, rampen, zware ongevallen of dreigingen zodat we, op die momenten, handelingsperspectief kunnen bieden aan onze inwoners en bedrijven. Ook bieden we op die zware momenten, snel en effectief hulp aan de (niet zelfredzame) burger. Zelfredzame burgers leveren een eigen bijdrage.
De doelstellingen zijn verdeeld in sociale veiligheid en criminaliteit en fysieke veiligheid.
Sociale veiligheid en criminaliteit
- Veiligheidsgevoel versterken
- Voorkomen en verminderen van criminaliteit
- Terugdringen overlastgevende situaties of dreigende openbare ordeverstoringen
Fysieke veiligheid
- Voorbereid zijn op rampen en crises
- Beheersen van milieu- en veiligheidsrisico’s bij het bouwen, gebruiken en slopen van gebouwen en inrichtingen.
Relatie met andere programma's
Leefomgeving heeft een belangrijke relatie met het programma Wonen en Economie waar het gaat om de thema's Betere Buurten, (betaald) parkeren, spelen, Omgevingswet, Actieplan geluid, afval, duurzaamheid. En met Vrije tijd als het gaat om spelen en sport en bewegen.
Veiligheidsthema's spelen of kunnen een rol spelen bij bijna alle gemeentelijke taken. Overlast betreft vaak het gebruik van de buitenruimte en raakt daarom aan die programmaonderdelen van het Programma Wonen en Economie, waarbij de Omgevingswet en de aansluiting bij de omgevingsvisie een belangrijk element is.
Bij de herinrichting van de openbare ruimte is veiligheid een thema waar we optimaal aandacht aan geven.
Een bijzonder aandachtspunt is de relatie met het Programma Versterking Eigen kracht, ondersteuning en bescherming waar met name op de thema's huiselijk geweld/kindermishandeling, complexe multiprobleemgezinnen en preventie van jeugdcriminaliteit een integrale aanpak nodig is. Het versterken van de verbinding tussen veiligheid en zorg is als prioriteit in het integraal veiligheidsplan opgenomen. Vroegtijdig signaleren en inzetten van interventies kan helpen om te voorkomen dat complexe zorg casuïstiek in de (repressieve) veiligheidshoek terechtkomt. De intensievere samenwerking moet leiden tot een effectievere aanpak. Mensenhandel is een thema dat gezamenlijk vanuit zorg en veiligheidsdomein wordt verkend.
Met wie werken we samen
Mobiliteit
Via de U10-bestuurstafel mobiliteit werken we aan de uitvoering van de doelen uit de ‘Mobiliteitsvisie grootstedelijk Utrecht’:
- Kiezen voor het verantwoord accommoderen van de mobiliteitsgroei.
- Kiezen voor de meest geschikte vervoerwijze per gebied.
- Kiezen voor kwaliteit voor de fietser.
- Kiezen voor kwaliteit voor de OV-reiziger.
- Kiezen voor een gezamenlijke aanpak van leefbaarheid en bereikbaarheid bij de grote weg projecten als Ring Utrecht, noordelijke Randweg Utrecht (NRU) en aanpak A27.
Daarnaast wordt ook de regionale inzet richting het Rijk veelal via de U10 verricht.
Coöperatie ParkeerService
De gemeente is één van de 13 leden van de Coöperatie ParkeerService. Deze organisatie verzorgt de meeste operationele zaken met betrekking tot het betaald parkeren. De werkzaamheden die de Coöperatie ParkeerService voor ons verzorgt, worden ieder jaar vastgelegd in een Uitvoeringsopdracht. In die opdracht zijn ook de jaarlijkse kosten opgenomen.
Afval en grondstoffen
We werken samen met RMN en de andere RMN-gemeenten aan het verbeteren van de inzameling van afval en grondstoffen en aan een toekomstbestendig RMN. Ook werken we samen met de AVU (Afvalverwijdering Utrecht). Dit is een gemeenschappelijke regeling die de contracten regelt voor het verwerken van grondstoffen.
Riolering en water
Het (afval)watersysteem houdt niet op aan de gemeentegrenzen en daarom werken we regionaal samen in het Netwerk Water & Klimaat. De partijen van het netwerk zijn het waterschap Hoogheemraadschap De Stichtse Rijnlanden, 14 gemeenten, de provincie en de Veiligheidsregio. Belangrijke thema’s zijn de opgave als gevolg van de klimaatverandering, duurzaamheid, en kostenbesparing.
Veiligheid
Het waarborgen en vergroten van de veiligheid binnen Nieuwegein, gebeurt in een gezamenlijke aanpak door gemeente, veiligheid- en zorgpartners, bewoners en ondernemers van Nieuwegein. Een voorbeeld van een gezamenlijke aanpak is de aanpak Nypels. Vanuit de uitgangspunten 'Anders doen op het Nypelsplantsoen' en 'dat doen wat nodig is' zetten we samen met onder andere Mitros, politie, MOvactor en Geynwijs in op leefbaarheids- en veiligheidsvraagstukken rond het Nypelsplantsoen.
Maar, criminaliteit stopt niet bij de gemeentegrenzen. We zetten daarom in op goede samenwerking met onze buurgemeenten en regionale/landelijke partners zoals Bureau RVS, Riec en het Landelijk Bureau Bibob. In het kader van de regiodeal wordt er intensiever samengewerkt met gemeente Utrecht en Zeist en ook met het ministerie van Veiligheid en Justitie.
De gemeente Nieuwegein is één van de twaalf deelnemers in de gemeenschappelijke regeling Regionale Uitvoeringsdienst (RUD) Utrecht. De RUD voert taken uit op het gebied van vergunningverlening, toezicht en handhaving.