Thema Wonen
Doel 1: Een goede kwaliteit van de fysieke leefomgeving
Wat gaan we daarvoor doen? | |
Omgevingswet | |
1. | Een ambtelijke ondersteuningsgroep adviseert de organisatie bij het opstellen van de eerste omgevingsprogramma’s als concrete uitwerking van de omgevingsvisie |
2. | We werken aan de 1e omgevingsprogramma’s (o.a. duurzaam bouwen) als concrete uitwerking van de omgevingsvisie. |
3. | We houden de omgevingsvisie actueel. Na 1 jaar werken met de omgevingsvisie halen we de schoonheidsfoutjes eruit en scherpen we teksten aan als dat nodig is. Deze technische aanpassingen in de visie leggen we voor aan de gemeenteraad. |
4. | Voor het omgevingsplan werken we in 2022 aan het afronden van de regelset voor de woonwijken en oude dorpen, herzieningen voor ontwikkelingen, een themagewijze herziening duurzaam bouwen en de gebiedsgerichte herziening voor de wijken Galecop en Doorslag. |
5. | We zorgen dat de organisatie gereed is om te werken volgens de Omgevingswet o.a. door passende softwareapplicatie-architectuur. |
6. | We communiceren naar onze inwoners en ondernemers wat er verandert met de komst van de Omgevingswet. |
Wat gaan we daarvoor doen? | |
City & Rijnhuizen | |
1. | Na de vaststelling van het bestemmingsplan City in 2021, wordt naar verwachting in 2022 het plandeel Erfstede onherroepelijk. Daarmee wordt de, voor dit plangebied gevestigde, Wet voorkeursrecht gemeenten geborgd. |
2. | In 2021 lopen onderhandelingen over de aankoop van diverse panden binnen het City plangebied. De aankoop van de panden van De Hypotheker, het voormalige NVM hoofdkantoor en het politiebureau is naar verwachting in 2022 afgerond. |
3. | De duurzaamheidsvisie City wordt verder uitgewerkt. |
4. | De planning is dat in 2022 voor een aantal deelgebieden in City de nieuwbouw start en voor andere deelgebieden ontwikkelkaders worden opgesteld. |
5. | In 2022 wordt een ontwerp voor de inrichting van een inrichtingskader voor het openbaar gebied van City opgeleverd. |
6. | In 2022 worden veel mobiliteitsmaatregelen genomen; onder andere tijdelijke (verkeer)maatregelen i.h.k.v. de uitvoering van de projecten en wordt er volop gewerkt aan de realisatie van het nieuwe OV-knooppunt City.. |
7. | We gaan de bewoners en omwonenden - via marketing, omgevingsmanagement en het in 2021 gestarte Informatiecentrum City / Duurzaamheidsloket - actief en accuraat informeren o.a. over ons streven de duurzaamste binnenstad van Nederland te worden en de verkeersmaatregelen. |
8. | De komende jaren zal voor het gebied Rijnhuizen verder gewerkt worden aan het |
9. | Medio 2022 wordt een evaluatie gestart van de herijking gebiedsvisie Mooi Rijnhuizen uit 2019. |
10. | We vervolgen in de buitenruimte van Rijnhuizen het realiseren van nieuwe woonstraten en het omvormen van bestaande straten naar woonstraten. |
11. | De eerste delen van het te realiseren Park Rijnhuizen worden uitgevoerd, zoals de onderdelen Wijnestein en de ecologische zone Rijnhuizen-Noord. |
Wat gaan we daarvoor doen? | |
Gebiedsontwikkeling overig | |
1. | Wij bereiden ons voor op de ontwikkeling van de A12-zone na 2030 door een begin te maken met het opstellen van onze uitgangspunten voor een duurzame, gezonde en veilige binnenstedelijke ontwikkeling van die A12-zone. |
Wat gaan we daarvoor doen? | |
Betere Buurten | |
1. | We continueren de fysieke uitvoering van de herinrichting van de twee buurten Schansen-Noord en Schansen-Zuid. |
2. | We ronden het definitief ontwerp van de nieuwe inrichting voor de buurt Kerkveld af. |
3. | Voor de Muntenbuurt wordt de verbrede aanpak verder doorontwikkeld en leren we lessen uit deze integrale aanpak. |
4. | Binnen de Regiodeal wordt er een nulmeting uitgevoerd en wordt een monitoringsplan voor de Muntenbuurt actief. Hiermee zullen periodiek voortgangsmetingen plaatsvinden, waarbij de effecten van de verbrede aanpak zullen worden gemeten. |
5. | We ronden het nieuwe ontwerp voor de Muntenbuurt af. |
6. | We ronden de verkenningsfase voor de buurt Gebouwendriften af en stellen een Buurtplan van Aanpak op. |
7. | In 2022 wordt een nieuw programmaplan Betere Buurten ter besluitvorming voorgelegd. |
Wat gaan we daarvoor doen? | |
Overig milieu | |
1. | We actualiseren in 2022 het beleidskader voor bodem. |
2. | Met de inwerkingtreding van de Omgevingswet gaan de provinciale bodemtaken over naar de gemeente. We verwachten deze overdracht in 2022 af te ronden. |
3. | In 2022 ligt een geactualiseerd beleidskader duurzaam bouwen voor als een Programma Duurzaam Bouwen, conform de Omgevingswet. We leggen daarmee onder andere de basis voor een themagewijze herziening van het omgevingsplan voor het thema duurzaam bouwen. |
4. | Wij actualiseren het Beleid Hogere Waarden Wet geluidhinder. Dit is het gevolg van de herbenoeming van ‘hogere waarden’ in ‘hogere geluidbelasting conform het Besluit kwaliteit leefomgeving'. Vanaf inwerking treden van de Omgevingswet moeten nieuwe gemeentelijke hogere waarde besluiten hieraan voldoen. |
5. | We actualiseren de ‘rapportage actualisatie zonebeheer geluid 2014’. De geluidzones zullen dan van geluidproductieplafonds worden voorzien. |
6. | Volgens het Aanvullingsbesluit geluid stellen wij een rapportage ‘geluidproductieplafonds wegen en industrieterreinen’ in Nieuwegein op. Dit om de maximale geluidbelasting ten gevolge van de wegen en industrieterreinen vast te leggen zodat de informatie in het landelijk geluidregister kan worden opgenomen |
7. | In het kader van ‘Groen doet Nieuwegein Goed’ ondersteunen we bewonersinitiatieven bij educatieve kinderactiviteiten. We brengen het Natuurkwartier en de Nieuwegeinse buurten nog meer met elkaar in verbinding. Zo continueren we voor ieder seizoen nieuwe doekaarten (beschikbaar via de buitenbalie Natuurkwartier en via www.natuurkwartier.nl/doekaarten). |
8. | In 2022 starten wij met de realisatie van een nieuw multifunctioneel Milieu Educatie Centrum als uitwerking van het raadsbesluit (2019-202 en 2021-178) |
Doel 2: Een woningaanbod dat aansluit bij woonwensen en woningbehoefte van alle inwoners, ook ouderen of mensen met een beperking
Wat gaan we daarvoor doen? | |
Algemeen | |
1. | We werken verder om onze woningbouwambitie van meer dan 5.000 woningen te realiseren op de in het woningbouwprogramma 2030 aangewezen locaties. City en Rijnhuizen vormen daarbij de belangrijkste woningbouwlocaties. |
2. | We stimuleren het bouwen van woningen voor stijgers op de woningmarkt ten behoeve van de doorstroming. Deze woningen zitten met name in het hogere segment. |
3. | We ontwikkelen nieuwe instrumenten om betaalbaarheid te bevorderen en we zetten de starterslening voort. |
4. | We houden vinger aan de pols bij de druk op de voorzieningen als gevolg van de toegenomen woningbouw. |
5. | In U10-verband ontwikkelen wij instrumenten om de huisvesting van arbeidsmigranten beter te reguleren en passen deze instrumenten toe. |
6. | Het wetsvoorstel opkoopbescherming en verruiming tijdelijke verhuur treedt waarschijnlijk per 1 januari 2022 in werking. We onderzoeken mogelijkheden van invoering en passen de huisvestingsverordening hierop aan. |
Wat gaan we daarvoor doen? | |
Wonen, welzijn, zorg | |
1. | We zetten ons verder in voor het toevoegen binnen het bestaande woningbouwprogramma van zorgwoningen waar zorg aan huis mogelijk is. Voor 2022 gaan we 76 eenheden intramuraal toevoegen (de Kuifmees). |
2. | We breiden het aantal zorgcirkels uit met een zorgcirkel Rijnhuizen. |
3. | Het concept Verzorgd Wonen ontwikkelen we verder, waardoor inwoners langer zelfstandig kunnen blijven wonen. |
4. | We streven naar het toevoegen van 150 intramurale plekken voor ouderen, waaronder plekken voor mensen met dementie. De eerste oplevering is in 2022. Dit betreft 76 eenheden intramuraal (de Kuifmees). |
5. | Vrijkomende locaties in bestaande wijken willen we benutten voor woonzorgprojecten. |
6. | We helpen/ondersteunen lokale wooninitiatieven hun initiatief te realiseren, door de komende jaren minimaal één, maar liever twee tot drie initiatieven een locatie te bieden. |
7. | We continueren de dienstverlening van de wooncoach, de verhuisconsulent en de blijverslening. |
8. | We starten een Campagne Langer thuis voor bewustwording langer zelfstandig thuis wonen en inwoners te laten anticiperen op de toekomst. |
9. | We maken duidelijke afspraken met de corporaties en de zorgaanbieders over de monitoring van de in-, door- en uitstroom bij specifieke woonzorgvoorzieningen. |
10. | We voegen nieuwe plekken in het segment klein en betaalbare woonruimte toe; het gaat hierbij om 150 eenheden (studio’s, kamers, 2-kamer appartementen) voor 2026. |
11. | We borgen gemengd tijdelijk wonen en zoeken een definitieve plek voor Inn Between |
Doel 3: Voldoende kwalitatief goede en betaalbare woningen
Wat gaan we daarvoor doen? | |
1. | Ons uitgangspunt voor ontwikkelaars van nieuwe woningen voortkomend uit getransformeerde kantoren is deze met nieuwbouw woonkwaliteit te realiseren conform de hogere gemeentelijke duurzaamheidsambities. |
2. | We gaan in gesprek en dragen uit dat woningcorporaties en ontwikkelaars hoge duurzaamheidsambities hanteren bij groot-onderhoud, renovatie- en nieuwbouwprojecten. |
3. | We voeren de beleidsregels sociale huur en middenhuur uit, waarin is geregeld wanneer en hoeveel sociale huurwoningen en lage middenhuurwoningen vereist zijn, zodat ontwikkelaars hier rekening mee houden. |
4. | We continueren project "energiebox + advies", waarbij huurders van woningcorporaties energieadvies krijgen. |
5. | We denken proactief mee welke waarden in de stad worden toegevoegd en verwijderd als corporatie Mitros besluit tot sloop/nieuwbouw van woningen in Vreeswijk en aan het Nijpelsplantsoen. De gemeente volgt de inspraak- en participatietrajecten van Mitros over de afwegingscriteria en de planontwikkeling nauwgezet. We gaan zorgvuldig om met de afweging tussen verdichting en ruimtelijk kwaliteit en leefbaarheid. |
6. | Bij signalen over woonfraude treden we handhavend op. Daarnaast onderzoeken we adressen pro-actief en treden zo nodig handhavend op. |
Doel 4: Behoud en ontwikkeling van historische dorpsgezichten, monumenten, beeldbepalende panden en objecten, en cultuurhistorische structuren en elementen en waardevolle archeologie.
Wat gaan we daarvoor doen? | |
1. | We gaan de cultuurhistorische beleidskaart voor gebouwd erfgoed, cultuurlandschappen en historische structuren (erfgoedplan) opstellen en de integrale adviescommissie omgevingskwaliteit instellen. |
2. | We dragen met het onderzoek Vreeswijk & Water bij aan het inrichtingsplan en de meekoppelkansen voor Sterke Lekdijk. |
3. | We stellen een toetsingskader op voor erfgoed en duurzaamheid, waar tenminste richtlijnen in staan voor zonnepanelen op of aan monumentale en cultuurhistorisch waardevolle panden. |
4. | We ronden het participatieve erfgoedproject Jonge Monumenten af, door een aantal waardevolle bouwwerken en ensembles uit de Post 1965-periode van een beschermde status te voorzien. |
5. | We maken een strategie en aanpak om de resultaten van de archeologische onderzoeken in Het Klooster publiekstoegankelijk te maken. |
Doel 5: Een klimaatneutrale en duurzame stad, die ook de gevolgen van klimaatveranderingen aan kan
Wat gaan we daarvoor doen? | |
Routekaart Energieneutraal Nieuwegein & Duurzaamheidsprofiel | |
1. | Eén of meerdere van de in de Transitievisie Warmte voorgestelde gebiedstrajecten worden volgens planning in 2022 opgestart in co-creatie met het gebied en vervolgens met een specifieke startnotitie per gebiedstraject naar de gemeenteraad gebracht. |
2. | De trajecten uit de Transitievisie warmte ‘zonder gebiedsaanpak’ worden gestart/voortgezet. |
3. | Na het raadsbesluit over Afwegingskader Aardwarmte (dec. 2021) kan in 2022 overgegaan worden naar de vervolgfase. Het afwegingskader is daarbij leidend voor het beoordelen van bestaande en/of nieuwe initiatieven (waar gewenst via een second opinion). Daarnaast vindt een evaluatie plaats van het afgelopen traject. |
4. | Naar verwachting start de bouw van de warmtebuffer bij het warmteoverdrachtsstation Zuilenstein medio 2022. Dit is echter afhankelijk van eventuele bezwaar-/beroepsprocedures. |
5. | In 2022 is het Regionaal Uitvoeringsplan RES U16 1.0 gereed, met focus en concrete uitwerking naar de RES U16 2.0 in 2023. |
6. | In 2022 komen wij met een 2e Uitvoeringsplan Routekaart Energieneutraal Nieuwegein voor de periode 2022-2025. |
7 | In 2022 wordt, na vaststelling van het afwegingskader zonnevelden, het ruimtelijk beleid voor de locaties voor de zonnevelden Nieuwegein opgesteld. |
8. | In 2022 stimuleren wij bedrijven en instellingen om hun daken van zonnepanelen te voorzien. We doen dit o.a. in samenwerking met Energiek Nieuwegein, een vrijwilligersinitiatief t.b.v. ondernemers en pandeigenaren die hun bedrijfsvastgoed willen verduurzamen. |
9. | De Duurzaamheidslening/Verzilverlening is gezien de populariteit en het succes van de regeling een product dat wij continueren. We blijven de toepassing van de leningen en de uitgaven monitoren. |
10. | Met de derde jaargang van de Subsidieregeling Duurzaam Nieuwegein (Matchingsfonds) zetten we meer inwoners van Nieuwegein aan tot het nemen van maatregelen op het gebied van verduurzaming en klimaatadaptatie. |
11. | We brengen het aantal openbare oplaadpalen in balans met het aantal elektrische auto's. Naast de particuliere aanvragen voor openbare laadpalen, worden er door marktpartijen op strategisch gelegen locaties (in drukke wijken en op 150m van bestaande oplaadpalen) nieuwe oplaadpalen voorgesteld. |
12. | We komen met een plan van aanpak hoe we in 2030 zo dicht mogelijk komen bij de maximale potentie zon-op-grote daken (groot dak is vermogen > 15 kWp) (Nieuwegeinse opgave RES U16). |
13. | We komen met een plan voor de verduurzaming van de bedrijventerreinen Nieuwegein. |
Wat gaan we daarvoor doen? | |
Klimaatadaptatie | |
1. | In 2022 geven we verder uitvoering aan het Uitvoeringsprogramma 2019-2022 Klimaatadaptatie. We nemen klimaatadaptieve maatregelen in de openbare ruimte, stimuleren bewoners dit ook te doen in en rond het huis, organiseren bewonersacties samen met de wooncorporaties en nemen prestatie-eisen op in omgevingsplannen en gemeentelijke uitvragen. |
2. | We herijken de visie klimaatadaptatie en stellen een nieuw meerjarig uitvoeringsprogramma op. |
3. | We participeren in de regionale projecten van de werkregio Netwerk Water & Klimaat van het Deltaprogramma ruimtelijke adaptatie. Dit zijn kennis- en onderzoeksprojecten, en het uitwerken van een gemeenschappelijke communicatie- en uitvoeringsstrategie. |
4. | We doen een subsidieaanvraag voor klimaatadaptieve maatregelen in de openbare ruimte samen met andere partijen van het Netwerk voor de Impulsregeling klimaatadaptatie van het Rijk. |
Thema Economie
Doel 1: Ondernemers krijgen de ruimte (duurzaam) te ondernemen.
Wat gaan we daarvoor doen? | |
1. | We zetten de gesprekken met de VVE’ s op De Liesbosch voort, omdat we kostenneutraal de hoofdwegenstructuur in eigendom en beheer willen krijgen. Nieuwe initiatieven en herontwikkelingenondersteunen wij met een 'ja, mits'-houding. Voor de Liesbosch geldt daarbij het handelingskader zoals we dat in de A12-zone hebben afgesproken. |
2. | In 2022 is de verkoop van de laatste kavels van Het Klooster (in deelgebied 1, 2 en 3) en wordt voor de twee entreekavels van het Klooster, langs het Waterliniedok, de inschrijving gestart. |
3. | Wij investeren extra in onze ondernemerscontacten nu deze door de coronaperiode in 2021 op een lager (digitaal) niveau hebben gelegen. Het doel blijft om voortdurend in contact te blijven staan met wat leeft en speelt in het Nieuwegeinse bedrijfsleven. |
4. | Wij herintroduceren het makelaarsoverleg. Twee keer per jaar gaan we met de in Nieuwegein werkzame bedrijfsmakelaars rond de tafel om de geluiden uit het veld en de toekomstige ontwikkelingen tijdig scherp te krijgen. |
5. | We willen voorkomen dat de bedrijven zich terugtrekken uit Nieuwegein. Zeker nu er na Het Klooster geen nieuwe bedrijventerreinen meer worden ontwikkeld. Daarvoor benaderen we initiatieven van vastgoedeigenaren die verbouw, of sloop/nieuwbouw van hun bedrijfslocatie overwegen met een 'ja, mits'-houding, waarbij wij verduurzaming, intensivering en kwaliteitsverbetering van gebouw en gebied als uitgangspunten nemen. Daarbij willen wij de Ontwikkelingsmaatschappij Utrecht nadrukkelijk betrekken. |
Doel 2: Behoud en groei van werkgelegenheid
Wat gaan we daarvoor doen? | |
1. | In november 2022 nemen wij deel aan de landelijke ondernemersdag. Een dag met als doel het onderlinge netwerk te verstevigen. |
2. | In 2022 laten we door middel van 'de week van het VMBO' jonge studenten kennismaken met de diverse bedrijven in onze stad. Met name gericht op de maakindustrie, logistiek en techniek. |
3. | We nemen weer deel aan de Zomerondernemer. Een project dat scholieren wil interesseren voor ondernemerschap. Vooraf gaan we actief deelnemers werven op de scholen. |
Doel 3: Gevarieerd winkelaanbod dat aansluit op de klantvraag.
Wat gaan we daarvoor doen? | |
1. | Wij blijven actief in gesprek met de diverse eigenaren van de Nieuwegeinse winkelcentra. Vooral in City blijven wij nauw met de eigenaar Wereldhave optrekken om zodoende de bereikbaarheid en aantrekkelijkheid van City op peil te houden nu de bouwwerkzaamheden weer gaan starten. |
2. | Met onze winkeliers bespreken wij wat er praktisch met elkaar gedaan kan worden om de diverse winkelgebieden aantrekkelijk te houden voor haar bezoekers. Het binnenstadsmanagement in City kan hierbij als voorbeeld dienen. |
3. | Wij monitoren de warenmarkten op hun functioneren. Juist nu in 2022 als gevolg van de bouw van de Doorslagzone die nieuwe marktopstelling in werking treedt. |
4. | In 2022 ontwikkelen wij een nieuwe Ruimtelijke Visie Horeca Nieuwegein. Sinds het Nieuwegeinse Horecabeleid (1992-149) heeft de horeca zich qua concepten enorm ontwikkeld. Nu er zich over de hele stad steeds meer initiatieven aandienen is het belangrijk dat er een actuele visie wordt ontwikkeld. |
Wat gaan we daarvoor doen? | |
Binnenstadsmanagement | |
1. | Op diverse plekken start in 2022 de daadwerkelijke bouw. Wij zorgen ervoor dat City voor de lokale en regiobezoeker goed bereikbaar blijft voor alle modaliteiten (fiets, OV en auto). Dat doen we o.a. door vooraf goede afspraken met bouwers te maken. |
2. | Vanuit de partners binnenstadsmanagement blijven we klantgericht werken. Door op maat gesneden campagnes en evenementen proberen we de bestaande bezoekers vast te houden en nieuwe aan te trekken. |
Doel 4: Nieuwegein als bedrijvige stad in een sterke regio
Wat gaan we daarvoor doen? | |
1. | Met de Ontwikkelingsmaatschappij Utrecht gaan wij kijken of zij willen investeren in kavels op onze bedrijventerreinen om zodoende de verdere opwaardering en verduurzaming van onze bestaande bedrijventerreinen te verbeteren. |
2. | De Human Capital Agenda zet in op duurzame inzetbaarheid van alle talenten van de beroepsbevolking in de regio en in het voorzien van ondernemers in de regio van voldoende gekwalificeerd personeel. Wij trekken samen met de Provincie en U16-regio op om dit vorm te geven. |