Thema | Rekening 2020 | Begroting 2021 | Begroting 2022 | Begroting 2023 | Begroting 2024 | Begroting 2025 |
---|---|---|---|---|---|---|
Economie | 202 | 291 | 313 | 318 | 322 | 327 |
Wonen | 15.816 | 43.326 | 48.141 | 49.382 | 32.045 | 18.001 |
Totaal lasten | 16.018 | 43.617 | 48.454 | 49.699 | 32.367 | 18.328 |
Economie | 20 | 12 | 12 | 13 | 13 | 13 |
---|---|---|---|---|---|---|
Wonen | 22.369 | 42.141 | 46.068 | 47.556 | 30.041 | 15.832 |
Totaal baten | 22.389 | 42.153 | 46.080 | 47.569 | 30.054 | 15.845 |
Saldo van lasten en baten | 6.370 | -1.464 | -2.374 | -2.131 | -2.314 | -2.483 |
---|
Storting in reserves | 1.246 | 1.295 | 2.058 | 972 | 1.017 | 1.063 |
---|---|---|---|---|---|---|
Onttrekking aan reserves | 350 | 913 | 816 | 1.016 | 1.149 | 1.382 |
Totaal van het programma | 5.475 | -1.846 | -3.616 | -2.087 | -2.182 | -2.165 |
---|
Thema Wonen
Grondzaken
Product | Grondzaken | |||||
---|---|---|---|---|---|---|
Rekening 2020 | Begroting 2021 | Begroting 2022 | Begroting 2023 | Begroting 2024 | Begroting 2025 | |
Lasten | 12.499 | 38.566 | 42.795 | 44.430 | 26.983 | 12.734 |
Baten | -18.755 | -38.724 | -42.564 | -44.612 | -27.162 | -12.913 |
Saldo | 6.255 | 158 | -231 | 182 | 179 | 179 |
De projecten Blokhoeve, Het Klooster, Jukoterrein, Lekboulevard en City (Binnenstad) zijn in volle gang. In deze gebieden is sprake van actieve grondexploitaties. Voor de A12-zone wordt de komende jaren gewerkt aan een strategische ruimtelijke visie.
Voor een uitgebreide toelichting op het Grondbedrijf wordt verwezen naar de paragraaf Grondbeleid.
Milieu en klimaatadaptatie
Product | Milieu en klimaatadaptatie | |||||
---|---|---|---|---|---|---|
Rekening 2020 | Begroting 2021 | Begroting 2022 | Begroting 2023 | Begroting 2024 | Begroting 2025 | |
Lasten | 1.487 | 1.566 | 1.371 | 1.342 | 1.379 | 1.409 |
Baten | -191 | -8 | -8 | -8 | -8 | -8 |
Saldo | -1.295 | -1.558 | -1.363 | -1.334 | -1.371 | -1.400 |
De daling van de lasten in 2022 op het gebied van Milieu en Klimaatadaptatie heeft hoofdzakelijk betrekking op een incidenteel hoger budget in 2021 voor Routekaart Energie, als gevolg van een budgetoverheveling vanuit 2020 ter hoogte van € 330.000.
Daarnaast is in 2022 een stijging te zien in middelen gereserveerd voor het uitvoeringsprogramma Klimaatadaptatie. Er is voor het eerst sprake van kapitaallasten op deze post (€ 55.000). Daarnaast neemt het uitvoeringsbudget toe als gevolg van kosten voor onderhoud (€ 26.000), dit is conform het uitvoeringsprogramma Klimaatadaptatie.
Verder nemen de lasten voor het onderdeel 'Geluid' incidenteel toe in verband met uit te voeren onderzoeken om bestaande rapportages en beleid te actualiseren als uitvoering van het aanvullingsbesluit geluid Omgevingswet en de Europese verplichting de geluidskaart om de vijf jaar te herijken.
Ook de lasten voor handhaving milieu en bouwen nemen toe. De gemeentelijke bijdrage aan de Regionale Uitvoeringsdienst (RUD Utrecht) valt onder deze post. Deze zal stijgen door extra werkzaamheden die elke gemeente en dus ook Nieuwegein bij de omgevingsdienst moeten beleggen (uitbreiding van het basistakenpakket Vergunningverlening, Toezicht en Handhaving, de taken op het gebied van asbest) en door de hogere kosten per fte die de RUD Utrecht rekent. Die extra werkzaamheden hebben tot gevolg dat de dienstverleningsovereenkomst (DVO) moet worden uitgebreid.
Natuur en dier
Product | Natuur en dier | |||||
---|---|---|---|---|---|---|
Rekening 2020 | Begroting 2021 | Begroting 2022 | Begroting 2023 | Begroting 2024 | Begroting 2025 | |
Lasten | 163 | 120 | 202 | 205 | 210 | 212 |
Baten | -15 | -22 | -93 | -93 | -93 | -93 |
Saldo | -148 | -98 | -110 | -112 | -117 | -118 |
In 2022 is er ten opzichte van 2021 sprake van een stijging van zowel de baten als de lasten. Deze hangt samen met een wijziging in de doorberekeningssystematiek van Buitenwijs. De personele inzet wordt deels gecompenseerd door de andere drie deelnemende gemeenten. In de begroting 2022 zijn de baten en de lasten geraamd, dit heeft per saldo geen effect.
Ruimtelijke ontwikkeling wonen
Product | Ruimtelijke ontwikkeling en wonen | |||||
---|---|---|---|---|---|---|
Rekening 2020 | Begroting 2021 | Begroting 2022 | Begroting 2023 | Begroting 2024 | Begroting 2025 | |
Lasten | 1.667 | 3.075 | 3.773 | 3.405 | 3.473 | 3.647 |
Baten | -3.407 | -3.387 | -3.403 | -2.843 | -2.778 | -2.818 |
Saldo | 1.740 | 312 | -370 | -562 | -695 | -829 |
In onderstaande tabellen zijn de totale toename in lasten van € 698.000 en de toename van de baten met € 16.000 binnen dit product uitgesplitst naar de onderdelen die hier betrekking op hebben. Deze zijn vervolgens per onderdeel verder toegelicht.
Lasten | Totaal | 698.000 |
---|---|---|
WABO vergunningen | 504.000 | |
Betere Buurten | 149.500 | |
Betere Buurten (regiodeal) | 100.000 | |
Diverse mutaties < €25.000 | 24.500 | |
Ruimtelijke kwaliteit | -30.000 | |
Woonbeleid | -50.000 |
Baten | Totaal | - 16.000 |
---|---|---|
Betere Buurten (regiodeal) | - 100.000 | |
Diverse mutaties < € 25.000 | - 11.000 | |
Planontwikkeling | 95.000 |
WABO vergunningen (€ 504.000 toename lasten)
Het zeer hoge werkaanbod in bouwontwikkelingen sinds 2020 (ca. 20% hogere capaciteitsbehoefte dan in 2019) houdt aan in de eerste helft van 2021. Er is geen reden om aan te nemen dat deze trend in 2022 anders zal zijn. Echter er worden per 1 juli 2022 twee grote wetswijzigingen van kracht: de Omgevingswet en de Wet kwaliteitsborging voor het bouwen (Wkb). De impact op de Wabo begrotingscijfers zal ingrijpend zijn. De impactanalyses zijn in de maak maar ze zijn op dit moment nog onvoldoende om te verwerken in de cijfers van 2022 en verder. Daarnaast is de invoering van beide wetstelsels al vaak uitgesteld (en ook inhoudelijk aangepast), zodat de gevolgen pas in beeld zullen worden gebracht op het moment dat de ingangsdatum definitief is.
De begroting 2022 is opgesteld met dezelfde uitgangspunten als in 2021. Vanwege de aankomende wetswijzigingen is gekozen voor meer inhuur in relatie de uitvoering van Wabo-vergunningen. De hiermee gepaarde kosten waren in 2021 nog deels begroot bij de afdelingen (= programma Bedrijfsvoering). Deze inhuurkosten zijn in 2022 direct begroot op het product waardoor er een stijging te zien is van € 504.000 binnen dit programma.
Betere Buurten (€ 249.500 toename lasten, € 100.000 toename baten)
Door stijging van de kapitaallasten nemen de totale lasten toe met € 145.000. Hier tegenover staat een toename in de begrote onttrekking aan de reserve 'Betere Buurten' van € 145.000, waarmee deze per saldo budgettair neutraal is.
Zowel bij de lasten als de baten (saldo neutraal) zijn de regiomiddelen opgenomen voor de periode 2022 t/m 2025. In 2022 betreffen de geraamde baten en lasten € 867.500. Dit is een stijging van € 100.000 (baten en lasten) ten opzichte van 2021.
Woonbeleid (€ 50.000 afname lasten)
In 2021 zijn incidenteel middelen begroot voor onderzoek op het gebied van woonbeleid. In 2022 nemen de begrote lasten ten opzichte van 2021 af met € 50.000 naar het oorspronkelijke niveau.
Ruimtelijke kwaliteit (€ 30.000 afname lasten)
In 2021 heeft een eenmalige correctie plaatsgevonden van € 30.000 voor lasten gerelateerd aan de ontvangen subsidie van de Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed.
Planontwikkeling (€ 95.000 afname baten)
In 2021 zijn de verwachte baten op het gebied van planontwikkeling opgehoogd met ca. € 100.000 vanwege het grote aantal bouwaanvragen en het hierbij behorende kostenverhaal. Verwacht wordt dat er ook in 2022 nog veel gemeentelijke inspanning vereist is op het gebied van ruimtelijke initiatieven, maar is op dit moment nog onvoldoende zekerheid over de hoogte van de te verhalen kosten op zowel particulieren als projectontwikkelaars. Middels extern onderzoek en het optimaliseren van werkprocessen wordt gewerkt aan het verkrijgen van meer grip op de kostendekkendheid van gemeentelijke inspanningen voor ruimtelijke initiatieven. Voor de begroting 2022 is dit nog te vroeg om op te nemen en is de hoogte van het kostenverhaal op het oude niveau begroot; ten opzichte van de huidige begroting 2021 betekent dit een afname van de baten van € 95.000.
Overige ontwikkelingen onder de € 25.000 zijn verder niet toegelicht.
Thema Economie
Economisch beleid
Product | Economisch beleid | |||||
---|---|---|---|---|---|---|
Rekening 2020 | Begroting 2021 | Begroting 2022 | Begroting 2023 | Begroting 2024 | Begroting 2025 | |
Lasten | 184 | 203 | 260 | 264 | 267 | 271 |
Baten | -20 | -12 | -12 | -13 | -13 | -13 |
Saldo | -164 | -191 | -247 | -251 | -255 | -258 |
De begroting 2021 is incidenteel naar beneden bijgesteld omdat activiteiten op het gebied van binnenstadsmanagement en beleid/uitvoering, mede als gevolg van corona-restricties, zijn vertraagd. Vanaf 2022 is de begroting conform oorspronkelijke ramingen.
Reservemutaties Wonen en Economie
Reservemutaties per Reserve | ||||||
Rekening 2020 | Begroting 2021 | Begroting 2022 | Begroting 2023 | Begroting 2024 | Begroting 2025 | |
Reserve Starterslening | 61 | 50 | 49 | 60 | 58 | 58 |
Reserve Betere Buurten | -997 | -889 | -1.476 | -316 | -202 | 10 |
Reserve ISV (oude startersleningen) | 40 | 110 | - | - | - | |
Reserve WABO | 266 | 185 | 300 | 275 | 250 | |
Reserve 1600 woningen | 80 | - | - | - | ||
Saldo | -896 | -382 | -1.242 | 44 | 131 | 318 |
Betere Buurten:
De reserve Betere Buurten bestaat uit een jaarlijkse storting aan de reserve van € 1.295.000 en een onttrekking aan de reserve van de kapitaallasten en programmakosten (in 2022: € 581.800). Conform de afspraken met betrekking tot de nieuwe opzet van de dekkingsreserve kapitaallasten wordt het voormalige rentedeel van die reserve nu verrekend met de storting in de reserve Betere Buurten. Dit bedrag is dusdanig berekend dat over de verwachte looptijd van de reserve deze weer tot het oorspronkelijke niveau wordt aangevuld. Voor 2022 leidt dit onderdeel per saldo tot een storting in de reserve van € 762.000.
Reserve Wabo:
Om alle vaste medewerkers te kunnen betrekken bij de voorbereidingen op de Omgevingswet, is gekozen voor meer inhuur op het reguliere werkaanbod. Voorgesteld wordt om het verschil tussen de begrote legesopbrengsten en de toe te rekenen kosten van € 185.000 in 2022 uit de reserve Wabo te onttrekken. Voor nadere toelichting zie de paragraaf lokale heffingen.
Reserve 1600 woningen:
Bij de eerste technische wijziging van 2021 zijn middelen aan de reserve “Urgentieprogramma 1600 woningen” onttrokken om extern onderzoek uit te kunnen laten voeren met betrekking tot het door de gemeenteraad aangenomen amendement betreffende het woningbouwprogramma. Hiermee is deze reserve uitgeput. Bij de jaarrekening 2021 wordt het voorstel gedaan om deze reserve op te heffen.