Wat willen we bereiken?
Doelstellingen voor 2022
Thema Bestuur
Corona
Corona heeft invloed op onze ambitie en doelstellingen, ook in dit programma. Er zijn nieuwe taken ontstaan en we verwerken de maatregelen in onze dienstverlening en bestuurlijke aanpak. We staan continu in verbinding met onze samenleving en die verbinding passen we aan waar nodig vanwege Corona.
Transparant en toegankelijk bestuur
Binnen de nieuwe werkwijze Avond voor de stad werkt de raad verder aan een transparant en navolgbaar besluitvormingsproces waarbij de stad kan meedoen en meespreken.
Bevorderen inwoners Participatie/ ruimte voor initiatieven
We maken werk van participatie, omdat we geloven dat het samen beter wordt. Nieuwegeiners mogen daarbij het volgende van de gemeente Nieuwegein verwachten:
- We nemen verantwoordelijkheid
- We communiceren eenduidig en begrijpelijk
- We doen het samen
- We zijn dichtbij
- We maken mogelijk waar kan
- We zijn nieuwsgierig
Als het goed is stelt de raad dit najaar de nieuwe nota participatiebeleid vast. 2022 is dan het eerste jaar om dit goed te implementeren.
Regionale samenwerking
Regionale samenwerking leidt tot sterkere regionale verbondenheid en biedt kansen voor schaalvoordelen en het gebruik maken van elkaars kennis. En zorgt ervoor dat je als regio eenzelfde denkrichting nastreeft en daar beleid op voert.
Voor 2022 blijven we inzetten op samenwerking rondom het thema ‘gezond stedelijk leven’ in de Utrechtse regio. Dit houdt in dat we werken aan opgaven zoals de verstedelijking van wonen en werken, mobiliteit en energieopwekking in een groene regio waar voldoende ruimte is voor recreatie. Als regio willen we deze maatschappelijke ontwikkelingen gezamenlijk aanpakken, zonder daarbij het belang van de Nieuwegeinse inwoner daarmee te laten botsen. Daarom zorgen we als Nieuwegein voor een strategisch en proactieve inzet in de regionale samenwerkingsverbanden, zoals de U10 en Lekstroom. Samenwerking in regionaal verband biedt daarmee voordelen zowel binnen de gemeentegrenzen als daarbuiten.
De Nieuwegeinse bijdrage aan de Sustainable Development Goals
De dialoog van juni 2020 over mondiaal beleid heeft geleid tot een verzoek vanuit uw raad tot een verdere verkenning van de invulling van dit beleid. Na een vervolggesprek met de raad in het laatste kwartaal van 2021 wordt de Nieuwegeinse bijdrage aan de Sustainable Development Goals vormgegeven. We zoeken daarbij telkens zoveel mogelijk verbinding met de stad en stimuleren initiatieven vanuit de stad.
Thema Dienstverlening
Wij streven een moderne, proactieve en dienstbare dienstverlening na. Dienstverlening die aansluit bij de verschillende wensen en behoeften van onze inwoners en ondernemers. Hierbij houden we rekening met mensen. We bedienen hen toegankelijk, klantvriendelijk en eenvoudig; digitaal waar kan en persoonlijk waar nodig. Dit doen wij via drie kanalen; telefoon, digitaal en 'face to face' en dit willen we zo effectief mogelijk doen. Door regelmatig in gesprek te gaan met de Ombudsfunctionaris en juridische zaken wisselen wij ervaringen en ideeën uit voeren we verbeteringen door.
De veranderingen op het gebied van dienstverlening gaan erg snel. Wij kiezen er voor om geen koploper te zijn, maar te leren van andere gemeentes en kiezen voor de verandering op het moment dat wij vertrouwen hebben in een positieve implementatie. Wij leren graag van successen en/of fouten van anderen.
In 2022 gaan we de vruchten plukken vanuit de digitalisering die is ingezet vanuit het oude programma dienstverlening 2018-2022.
In 2022 ontwikkelen we het bestaande programma dienstverlening door naar de toekomst. We zijn gestart met na te denken over hoe we de komende jaren onze dienstverleningsopgaven vorm gaan geven. We kiezen voor een doorstart van een nieuw programma dienstverlening voor de komende vier jaar om zo grip en controle te hebben en houden op de zaken waarvan we nu al weten dat ze op ons af gaan komen. Daarbij is het relevant om de inzichten die corona ons heeft gegeven, mee te nemen in deze doorontwikkeling.
Atrium
De gemeente werkt momenteel samen met haar partners aan de uitwerking van het ontwerp voor het Atrium. In november 2021 wordt de gemeenteraad gevraagd om aanpassing van het investeringsbudget. Vervolgens willen we begin 2022 de aanbesteding afronden om partijen te selecteren die de fysieke verbouwing gaan realiseren. We hopen hier in de tweede helft van 2022 mee te kunnen starten, waarbij we fasegewijs delen van het gebouw gaan aanpakken en dus ook fasegewijs in gebruik gaan nemen. Ondertussen werken we samen met verschillende organisaties aan een stabiele basis voor de gezamenlijke dienstverlening.
Relatie met andere programma's
Het programma bestuur en dienstverlening is een programma dat veel raakvlakken heeft met andere programma's. Samenwerking, elkaar informeren en afstemming is gewenst om integraal aan de slag te gaan. Zo wordt voorkomen dat er los van elkaar projecten worden gestart rondom bijvoorbeeld I-strategie, opslag en privacy. En ook aan de samenwerking met onze ketenpartners wordt in 2022 verder gewerkt.
Ook de invoering van de nieuwe Omgevingswet, die een nog betere dienstverlening nastreeft, wordt in de tweede helft van 2022 beschikbaar gesteld aan onze inwoners en ondernemers. Een nauwe samenwerking tussen dienstverlening, ICT, Ruimtelijk en Openbaar domein is hierbij van groot belang om dit tot een succes te laten uitgroeien.
Er is blijvende aandacht voor digitale inclusie (voor iedereen toegankelijk) met een extra focus voor laaggeletterdheid en onze minder digivaardigen. We digitaliseren waar kan, maar er is oog voor de menselijke maat. Hierbij werken we onder andere samen met het Sociaal Domein en De Tweede Verdieping.
Met wie werken we samen?
In dit programma werken we als organisatie integraal samen, met de stad en onze ketenpartners.
Door klantreizen leren we van onze inwoners en ondernemers en passen we onze dienstverlening waar nodig is aan.