N.V.
- N.V. Bank Nederlandse Gemeenten (BNG)
Naam
N.V. Bank Nederlandse Gemeenten (BNG)
Vestigingsplaats
Den Haag
Doel
De Bank Nederlandse Gemeenten is de bank van en voor overheden en instellingen voor het maatschappelijk belang en verstrekt krediet tegen lage tarieven aan of onder garantie van Nederlandse overheden.
Betrokkenen
Bestuurlijk belang
De helft van alle BNG aandelen is van de Staat der Nederlanden, de andere helft is van gemeenten, Provincies en een hoogheemraadschap.
Juridische vorm
N.V.
Eigen vermogen
Vreemd vermogen
Geprognotiseerde bijdrage
Prognose resultaat
Risico's voor de financiële positie gemeente Nieuwegein
Ontwikkelingen
- Vitens N.V.
Naam
Vitens N.V.
Vestigingsplaats
Zwolle
Doel
Het maken, verkopen en leveren van drinkwater.
Betrokkenen
Bestuurlijk belang
De gemeenten en provincies in het verzorgingsgebied van Vitens zijn de publieke aandeelhouders.
Juridische vorm
N.V.
Eigen vermogen
Boekjaar: 2020
Begin: € 533.200.00
Eind: € 557.100.000
Vreemd vermogen
Boekjaar: 2020
Begin: € 1.294.300.000
Eind: € 1.340.100.000
Geprognotiseerde bijdrage
De gemeente Nieuwegein heeft 1,060% van de aandelen. Als aandeelhouder heeft de gemeente stemrecht.
Prognose resultaat
2020: € 23.900.000
Risico's voor de financiële positie gemeente Nieuwegein
N.v.t.
Ontwikkelingen
- Verbindion (N.V. Sportinrichtingen Nieuwegein)
Naam
Verbindion (N.V. Sportinrichtingen Nieuwegein)
Vestigingsplaats
Nieuwegein
Doel
Beheren en exploiteren van sport- en evenementencomplex Merwestein en het uitvoeren van sport- en beweegactiviteiten door buurtsportcoaches
Betrokkenen
Bestuurlijk belang
De gemeente is 100% aandeelhouder van de N.V. Sportinrichtingen NieuwegeinNV, totaal gestort aandelenkapitaal, inclusief gecumuleerde mutaties € 11.282.263
Juridische vorm
N.V.
Eigen vermogen
Boekjaar: 2020
Begin: € 10.699.087
Eind: € 10.699.086
Vreemd vermogen
Boekjaar: 2020
Begin: € 958.187
Eind: € 1.210.875
Geprognotiseerde bijdrage
€ 1.521.600
Prognose resultaat
Jaarrekening 2020: € 0.
Risico's voor de financiële positie gemeente Nieuwegein
De Belastingdienst heeft de NV als BTW ondernemer aangemerkt, waardoor zij recht op fiscale aftrek heeft. Hierdoor zijn de financiële effecten voor de gemeente beperkt.
Het is onzeker of de omzet van de NV zich op het oude niveau herstelt, nadat de beperkende maatregelen voor de bestrijding van de coronacrisis worden opgeheven.
De negatieve effecten zijn door het Rijk gecompenseerd middels een SPUK-IJZ uitkering, waardoor het exploitatieresultaat van 2020 nihil is. Voor 2021 zal een aanvraag in het 4e kwartaal 2021 worden ingediend. Deze maatregelen zullen uiteindelijk worden afgebouwd.Ontwikkelingen
Merwestein is al enige jaren erg populair bij de recreatieve zwemmer en scoort hoog bij de verkiezing van beste zwembad van Nederland (in de categorie meer dan 200.000 bezoekers per jaar). Deze positie wil zij behouden.
De N.V. Sportinrichtingen Nieuwegein oriënteert zich ook op haar positie als toekomst bestendig, geoutilleerd en duurzaam sportcomplex voor de stad welke past binnen de wijk.
Ook voert de NV het lokaal sport- en beweegakkoord uit, in samenwerking met diverse partijen uit de stad.
Stichting
- Stichting Administratiekantoor Dataland BV
Naam
Stichting Administratiekantoor Dataland BV
Vestigingsplaats
Gouda
Doel
Ontzorgen, ondersteunen en faciliteren van gemeenten op het gebied van geo-, WOZ- en vastgoedinformatie, oftewel objectinformatie
Betrokkenen
VNG en groot aantal gemeenten
Bestuurlijk belang
Nieuwegein participeert in Dataland en is daarmee certificaathouder. De gemeente Nieuwegein heeft 29.848 certificaten. Dat is 0,44% van het totale aantal. De burgemeester van Nieuwegein, F. Backhuijs, is voorzitter van het bestuur van Dataland
Juridische vorm
Stichting
Eigen vermogen
Boekjaar: 2020
Begin: € 422.077
Eind: € 816.678
Vreemd vermogen
Boekjaar: 2020
Begin: € 476.952
Eind: € 347.232
Geprognotiseerde bijdrage
Prognose resultaat
2020: € 394.601
Risico's voor de financiële positie gemeente Nieuwegein
N.v.t.
Ontwikkelingen
De taken van Dataland worden m.i.v. 2022 overgedragen aan het Kadaster en de VNG
- WerkwIJSS
Naam
WerkwIJSS
Vestigingsplaats
IJsselstein
Doel
De stichting Beschut Werk Lekstroom (handelend onder de naam WerkwIJSS) heeft ten doel het organiseren van beschutte werkplekken voor personen met een arbeidsbeperking dan wel een achterstand tot de arbeidsmarkt, alsmede al hetgeen met
het vorenstaande in de ruimste zin verband houdt of daartoe bevorderlijk kan zijn.Betrokkenen
Bestuurlijk belang
De gemeente Nieuwegein wordt vertegenwoordigd in de raad van commissarissen door wethouder E. Eggengoor.
Juridische vorm
Stichting
Eigen vermogen
Boekjaar: 2020
Begin: € 298.550
Eind: € 211.354
Vreemd vermogen
Boekjaar: 2020
Begin: € 254.059
Eind: € 311.823
Geprognotiseerde bijdrage
€ 235.546
Prognose resultaat
Nihil
Risico's voor de financiële positie gemeente Nieuwegein
Het is mogelijk dat er minder inkomsten zijn door problemen bij opdrachtgevers of personeel.
Ontwikkelingen
Samen met de partners van WerkwIJS (WIL, lokale werkteams en trajectbegeleiders) wordt gewerkt aan de verdere doorontwikkeling van de samenwerkingen en uitvoering van taken.
Gemeenschappelijke regeling
- Regionale uitvoeringsdienst Utrecht 2.0
Naam
Regionale uitvoeringsdienst Utrecht 2.0
Vestigingsplaats
Utrecht
Doel
Het afhandelen van meldingen, verlenen van vergunningen en toezicht en handhaving op het gebied van milieu, natuur, landschap, water en veiligheid.
Betrokkenen
Provincie Utrecht en de gemeenten Amersfoort, Baarn, Bunschoten, Eemnes, Houten, Leusden, Lopik, Nieuwegein, Soest, Utrecht en Woudenberg
Bestuurlijk belang
De gemeente Nieuwegein wordt in het algemeen bestuur vertegenwoordigd door wethouder M. Schouten.
Juridische vorm
Gemeenschappelijke regeling
Eigen vermogen
Boekjaar: 2022
Begin: € 892.000
Eind: € 901.000
Vreemd vermogen
Boekjaar: 2022
Begin: € 1.700.000
Eind: € 1.713.000
Geprognotiseerde bijdrage
De geprognosticeerde bijdrage in 2022 bedraagt € 337.000. Dit is exclusief (wettelijke) uitbreidingen in het basistakenpakket op het gebied van bodem- en milieutaken voor vergunningverlening en toezicht/handhaving en verschuiving van de asbesttaken.
Prognose resultaat
€ 9.000 (2022)
Risico's voor de financiële positie gemeente Nieuwegein
1. Outputfinanciering: productie achterblijvende vraag
2. Outputfinanciering: onvoldoende productiviteit
3. Outputfinanciering: kengetallen
4. Ziekteverzuim
5. Wet- en regelgeving: Algemeen
6. Wet- en regelgeving: Invoering Omgevingswet DSO
7. Wet- en regelgeving: Invoering Omgevingswet transitie bodemtakenOntwikkelingen
In 2022 zal de ontwikkeling met name komen te liggen op (voorbereiding op de) invoering van de Omgevingswet, verschuiving basistakenpakket, overgang bodemtaken van provincie naar gemeenten en intensivering samenwerking met de Odru
- Reinigingsbedrijf Midden Nederland (RMN)
Naam
Reinigingsbedrijf Midden Nederland (RMN)
Vestigingsplaats
Soest
Doel
Het realiseren van een effectieve, efficiënte en kwalitatief hoogwaardig en klantvriendelijke uitvoering van afvalbeheer en beheer van de openbare ruimte, waaronder reinigingstaken.
Betrokkenen
Baarn, Bunnik, Nieuwegein, Soest, IJsselstein, Zeist
Bestuurlijk belang
De gemeente Nieuwegein wordt in het bestuur vertegenwoordigd door wethouder M. Schouten.
Juridische vorm
Gemeenschappelijke regeling
Eigen vermogen
Boekjaar: 2022
Begin: € 613.000
Eind: € 217.600
Vreemd vermogen
Boekjaar: 2022
Begin: € 16.684.000
Eind: € 17.289.000
Geprognotiseerde bijdrage
Bijdrage 2022: € 5.840.000
Prognose resultaat
geen.
Risico's voor de financiële positie gemeente Nieuwegein
De deelnemende gemeenten dragen naar evenredigheid bij voor wat betreft zeggenschap en financiële risico's. Als belangrijkste risico's zijn gedefinieerd:
* Indien gemeenten taken of delen van taken weghalen kan overcapaciteit aan productiemiddelen en boventalligheid van personeel ontstaan en onderdekking van de algemene kosten.
* De complexiteit van Europese aanbestedingen zorgt voor een groot tijdbeslag op de inkopers en vergt en een hoge mate van deskundigheid van de inkopers. Dit brengt risico mee van te lange doorlooptijden en geen optimale vertaling van de behoefte naar het programma van eisen.
* Door de groei van de organisatie en de technische snelle ontwikkeling van IT systemen ontstaat het risico dat IT systemen niet goed op elkaar aansluiten en werkzaamheden inefficiënt worden uitgevoerd en de beheerskosten toenemen.
* Na afloop van de contractduur kunnen als gevolg van marktomstandigheden grote schommelingen ontstaan in de tarieven van de verwerkingsstromen.
* Na afloop van de contractduur kunnen als gevolg van marktomstandigheden grote schommelingen ontstaan in de tarieven van de verwerkingsstromen.
* Bij een aantal gemeente heeft nog geen besluitvorming plaatsgevonden met betrekking tot het nieuwe afvalbeleid waaronder het VANG beleid. Als gevolg daarvan kan de bedrijfsvoering nog niet optimaal worden ingericht en kan de bedrijfsvoering nog niet optimaal op elkaar worden afgestemd.Ontwikkelingen
- Afval Verwijdering Utrecht (AVU)
Naam
Afval Verwijdering Utrecht (AVU)
Vestigingsplaats
Soest
Doel
Organisatie en regeling van transport, overslag, be- en verwerking van huishoudelijk afval.
Betrokkenen
Alle gemeenten in de provincie Utrecht
Bestuurlijk belang
De gemeente Nieuwegein wordt in het algemeen bestuur vertegenwoordigd door wethouder M. Schouten
Juridische vorm
Gemeenschappelijke regeling
Eigen vermogen
Boekjaar: 2022
Begin: € 350.000
Eind: € 350.000
Vreemd vermogen
Boekjaar: 2022
Begin: € 15.085.000
Eind: € 15.095.000
Geprognotiseerde bijdrage
De geraamde bijdrage is € 2.605.000 en wordt via de DVO RMN verrekend. ( raming 2021 was 2.774.000)
Prognose resultaat
0
Risico's voor de financiële positie gemeente Nieuwegein
Door het ontbreken van reserves en voorzieningen heeft de AVU geen weerstandsvermogen. Alle in enig jaar gemaakte kosten worden aan de deelnemers doorberekend. Als gevolg hiervan kunnen schommelingen optreden in de jaarlijks te betalen bijdragen.
Ontwikkelingen
- Veiligheidsregio Utrecht (VRU)
Naam
Veiligheidsregio Utrecht (VRU)
Vestigingsplaats
Utrecht
Doel
Uitvoeren van taken op het terrein van de risicobeheersing en de voorbereiding op rampen en crises, uitvoeren van brandweerzorg (bestrijding en preventie) en uitvoeren van geneeskundige hulpverleningsorganisatie (GHOR).
Betrokkenen
Alle 26 gemeenten in de Provincie Utrecht. De politie Midden-Nederland is met een convenant verbonden aan de Veiligheidsregio
Bestuurlijk belang
De gemeente Nieuwegein wordt in het algemeen bestuur vertegenwoordigd door burgemeester F.T.J.M. Backhuijs. Ook is de burgemeester lid van het dagelijks bestuur van de VRU.
Juridische vorm
Gemeenschappelijke regeling
Eigen vermogen
Boekjaar: 2022
Begin: € 15.680.000
Eind: € 14.835.000
Vreemd vermogen
Boekjaar: 2022
Begin: € 61.827.000
Eind: € 78.704.000
Geprognotiseerde bijdrage
De geprognosticeerde bijdrage aan de VRU in 2022 bedraagt € 3.777.000
Prognose resultaat
€ 0,-
Risico's voor de financiële positie gemeente Nieuwegein
1.Taakdifferentiatie tussen vrijwilligers en beroepskrachten.
De minister van Justitie en Veiligheid en het Veiligheidsberaad laten onderzoeken hoe de brandweervrijwilligers nadrukkelijk en fundamenteel zijn te onderscheiden van de beroepskrachten zodat wordt voldaan aan de normen uit Europese en internationale regelgeving en jurisprudentie van het Europese Hof van Justitie. Er bestaat een reëel risico dat de kosten voor brandweerzorg als gevolg van de taakdifferentiatie op basis van de genoemde denkrichtingen significant stijgen.
2). Overige (onvoorziene) exploitatierisico's.
De veiligheidsregio kan worden geconfronteerd met onvoorziene kosten binnen het begrotingsjaar als gevolg van exogene ontwikkelingen (zoals premiestijgingen, claims, kostenfluctuaties die samenhangen met incidenten en crises). In de begroting van de VRU zijn geen posten voor onvoorziene uitgaven opgenomen.Ontwikkelingen
1. Hervorming OMS-stelsel
2. Regionale uitwerking landelijk beoordelingsprotocol automatische meldingen
3. Heroriëntatie AB-werkplaatsen
4. Overdracht beheer meldkamer
5. Licentiekosten LCMS GZ
6. Wet kwaliteitsborging voor het bouwen
7. Versterking GHOR - GGD regio Utrecht (GGDrU)
Naam
GGD regio Utrecht (GGDrU)
Vestigingsplaats
Zeist
Doel
Het uitvoeren van de in de Wet Publieke gezondheid beschreven taken
Betrokkenen
26 gemeenten in de Provincie Utrecht
Bestuurlijk belang
De gemeente Nieuwegein wordt in het Algemeen bestuur vertegenwoordigd door wethouder J. Kuiper.
Juridische vorm
Gemeenschappelijke regeling
Eigen vermogen
Boekjaar: 2022
Begin: € 3.270.000
Eind: € 2.671.000
Vreemd vermogen
Boekjaar: 2022
Begin: € 11.739.000
Eind: € 11.682.000
Geprognotiseerde bijdrage
€ 2.260.300
Prognose resultaat
€ 0
Risico's voor de financiële positie gemeente Nieuwegein
De coronacrisis heeft in 2021 veel impact gehad op de inzet van de GGD regio Utrecht, waarbij zij een grote rol hebben gehad in de bestrijding van het corona-virus. De kosten die voortkwamen uit de bestrijding van de pandemie werden door het Rijk rechtstreeks aan alle GGD-en vergoed. De structurele impact van het coronavirus op de publieke gezondheid en wat dat betekent voor de inzet van de GGDrU in 2022 is nu niet in te schatten.
Ontwikkelingen
Gemeenten krijgen in 2022 een wettelijke verantwoordelijkheid om prenatale huisbezoeken voor gezinnen die in een kwetsbare situatie zitten uit te laten voeren door de Jeugdgezondheidszorg/GGDrU.
Daarnaast wordt in 2022 de financiering van de vaccinatie Meningokokken ACWY overgedragen van het RIVM naar gemeenten en uitgevoerd door de GGDrU.
De invoering van de Omgevingswet in 2022 zorgt voor meer aandacht voor een gezonde leefomgeving; het bevorderen en beschermen van de gezondheid van inwoners. - Werk en Inkomen Lekstroom (WIL)
Naam
Werk en Inkomen Lekstroom (WIL)
Vestigingsplaats
Nieuwegein
Doel
Effectieve uitvoering en het bieden van een kwalitatief hoogwaardige dienstverlening op het gebied van werk, inkomensvoorziening en inkomensondersteuning.
Betrokkenen
Gemeenten Nieuwegein, Houten, Lopik en IJsselstein.
Bestuurlijk belang
De gemeente Nieuwegein wordt vertegenwoordigd in het dagelijks en algemeen bestuur door wethouder E. Eggengoor. Wethouder H. Adriani vertegenwoordigt de gemeente Nieuwegein eveneens in het algemeen bestuur.
Juridische vorm
Gemeenschappelijke regeling
Eigen vermogen
Boekjaar: 2022
Begin: € 0
Eind: € 0
Vreemd vermogen
Boekjaar: 2022
Begin: € 8.178.000
Eind: € 2.318.000
Geprognotiseerde bijdrage
De gemeente Nieuwegein leverde een exploitatiebijdrage voor de uitvoering van de taken van de dienst (organisatiekosten) en regelingskosten bedraagt, totaal € 29.106.200 (excl. BTW).
Prognose resultaat
N.v.t. Resultaten worden jaarlijks verrekend.
Risico's voor de financiële positie gemeente Nieuwegein
De ontwikkeling van het bijstandsvolume is afhankelijk van macro-economische ontwikkelingen, realisatiecijfers (prijs en volume) en bijgestelde werkloosheidsramingen van het Centraal Planbureau (CPB). De vertaling hiervan naar de lokale situatie is lastig.
De effecten van de coronacrisis heeft vooralsnog tot slechts een lichte stijging van het aantal bijstandsgerechtigden geleid. De rijksmaatregelen (TOZO, TONK, NOW e.d.) hebben tot nu toe een dempend effect gehad. Beëindiging van deze maatregel kan mogelijk alsnog leiden tot een stijging van uitkeringen.
Ook zijn met WIL afspraken gemaakt om de financiële risico’s m.b.t. de organisatiekosten gedurende te beperken:
• Nullijn: WIL, het college en de raad hebben afgesproken om vanaf 2020 de financiële nullijn aan te houden, tenzij er sprake is van onoverkomelijke kosten. Voor 2020 en 201 waren tot nu toe geen aanvullende maatregelen nodig.
• Crisisregime: WIL vangt een eerste stijging van het klantenvolume tot 10 á 15% op binnen de huidige personele capaciteit. Boven dit percentage zal WIL een de raad verzoeken om aanvullende middelen (Begrotingswijziging 2021, raadsbesluit 4 maart 2021.Ontwikkelingen
Autonome ontwikkelingen:
Als gevolg van Rijksbeleid heeft WIL recentelijk de wijzigingen in de Wet structuur uitvoeringsorganisatie werk en inkomen (Suwi), Wet gemeentelijke schuldhulpverlening en nieuwkomers geïmplementeerd.
Organisatorische ontwikkelingen:
In 2022 kunnen de coronamaatregelen door het rijk worden beëindigd. Dit kán mogelijk resulteren in een stijging van het aantal klanten en hiermee een stijging van de organisatiekosten en de regelingskosten.
De Lekstroomgemeenten en WIL werken aan een meer lokale, ontschotte ondersteuning van inwoners naar werk. Dit heeft consequenties voor de organisatie, opdracht en financiering van WIL. Gedurende 2022 maken we de balans op van dit gezamenlijke ontwikkelproces en geven we het nieuwe opdrachtgeverschap aan WIL vorm (WIL 3.0).
Lokaal in Nieuwegein zijn de ontwikkelingen met name gericht op het bevorderen van de uitstroom naar betaald en onbetaald werk, het zetten van stappen op de participatieladder, integraal werken (Meedoen naar vermogen) en de bestrijding van armoede en schulden op basis van gedragswetenschappelijke inzichten (Geldwijs). - Recreatieschap Stichtse Groenlanden (SGL)
Naam
Recreatieschap Stichtse Groenlanden (SGL)
Vestigingsplaats
Utrecht
Doel
Ontwikkeling, beheer en toezicht van regionale recreatieterreinen en routestructuren voor wandelen, fietsen, varen en paardrijden in de gemeenten die deelnemen aan het recreatieschap
Betrokkenen
Provincie Utrecht en de gemeenten Utrecht, de Bilt, Houten, Nieuwegein, IJsselstein, Woerden, Stichtse Vecht en Lopik.
Bestuurlijk belang
De gemeente Nieuwegein wordt vertegenwoordigd in het dagelijks bestuur door wethouder J. van Engelen en in het algemeen bestuur door wethouder H. Adriani en wethouder E. Eggengoor.
Juridische vorm
Gemeenschappelijke regeling
Eigen vermogen
Boekjaar: 2022
Begin: € 4.595.200
Eind: : € 4.448.900
Vreemd vermogen
Boekjaar: 2022
Begin: € 6.546.500
Eind: € 7.214.200
Geprognotiseerde bijdrage
€ 265.369
Prognose resultaat
€ 244.300 (inclusief reservemutaties)
Risico's voor de financiële positie gemeente Nieuwegein
De uitvoeringsorganisatie van het recreatieschap Stichtse Groenlanden (Recreatie Midden Nederland) verkeert in structurele problemen op het gebied van financiën en bedrijfsvoering. Dit heeft effect op de prioriteiten van het recreatieschap.
In 2022 wordt de uitvoeringsorganisatie RMN geliquideerd, daarvoor in de plaats komt een nieuwe samenwerkingsorganisatie. Hier zullen incidenteel extra kosten uit voortvloeien. In de berekening van het Weerstandsvermogen houden we rekening met een bedrag van € 110.000.
Bij voortzetting van de coronamaatregelen verder bestaat het risico van verhoging van de deelnemersbijdrage als gevolg van minder inkomsten.Ontwikkelingen
Uitvoeringsorganisatie RMN wordt per 1 januari 2022 geliquideerd en de samenwerkingsvorm van het schap wijzigt. Eind 2021 is daarover helderheid.
Coöperatie UA
- Coöperatie ParkeerService UA (PSA)
Naam
Coöperatie ParkeerService UA (PSA)
Vestigingsplaats
Amersfoort
Doel
Ondersteunen van gemeenten bij het ontwikkelen, implementeren en uitvoeren van parkeerbeleid.
Betrokkenen
Bestuurlijk belang
De gemeente wordt als lid tijdens de ALV vertegenwoordigd door wethouder J. van Engelen. Daarnaast bestaat er een RvC, bestaande uit vijf onafhankelijke leden. Een directeur-bestuurder verzorgt de dagelijkse leiding.
Juridische vorm
Coöperatie UA
Eigen vermogen
Boekjaar: 2022
Begin: € 1.983.022
Eind: € 1.983.022
Vreemd vermogen
Boekjaar: 2022
Begin: nvt
Eind: nvt
Geprognotiseerde bijdrage
De kosten van de uitvoeringstaken worden bij de deelnemers in rekening gebracht via een jaarlijkse uitvoeringsopdracht.
Prognose resultaat
€ 0,-
Risico's voor de financiële positie gemeente Nieuwegein
Omdat de coöperatie Uitgezonderd Aansprakelijk is (UA), is er onder normale omstandigheden geen extern risico bovenop het reguliere risico van onze parkeerexploitatie (PEX), waarvoor reeds bij de bepaling van het weerstandsvermogen van de gemeente rekening is gehouden. Hierin zijn ook beheersmaatregelen opgenomen. Bij uitreding van een lid van de coöperatie, bestaat het risico dat de indirecte kosten per resterend lid toenemen. Dit risico wordt niet apart benoemd. De beheersmaatregel voor de andere risico's kunnen gezien worden als toereikend. De kans dat deze risico’s zich gelijktijdig manifesteren, is nihil.
Ontwikkelingen
In 2022 wordt een nihil resultaat van € 0,- verwacht.
Bedrijfsvoeringsorganisatie op grond van de Wet gemeenschappelijke regelingen
- Belastingsamenwerking gemeenten en hoogheemraadschap Utrecht (BghU)
Naam
Belastingsamenwerking gemeenten en hoogheemraadschap Utrecht (BghU)
Vestigingsplaats
Utrecht
Doel
Het efficiënt uitvoeren van het heffen van gemeentelijke belastingen, de wet waardering uitvoering onroerende zaken en het beheer en uitvoering van vastgoedinformatie
Betrokkenen
Hoogheemraadschap de Stichtse Rijnlanden en de gemeenten Utrecht, de Bilt, Bunnik, Houten, Lopik, Nieuwegein, Utrechtse Heuvelrug, Zeist en Stichtse Vecht
Bestuurlijk belang
De gemeente Nieuwegein wordt in het Bestuur vertegenwoordigd door wethouder H. Adriani.
Juridische vorm
Bedrijfsvoeringsorganisatie op grond van de Wet gemeenschappelijke regelingen
Eigen vermogen
Boekjaar: 2020
Begin: € 537.869
Eind: € 1.427.739
Vreemd vermogen
Boekjaar: 2020
Begin: € 18.470.976
Eind: € 4.077.888
Geprognotiseerde bijdrage
Nieuwegein is een van de 9 deelnemers in de verbonden partij. De bijdrage van Nieuwegein aan BghU in 2022 bedraagt € 1.004.000.
Prognose resultaat
2020: + € 939.870 is toegevoegd aan eigen vermogen, bestemmingsreserves ICT
Risico's voor de financiële positie gemeente Nieuwegein
N.v.t.
Ontwikkelingen
Bghu voert de belastingtaken uit voor de deelnemers.